Veckans Tips 7



Halloumiost



Halloumiosten kommer från Cypern och är egentligen gjord på fårmjölk, men kan även göras på get- och komjölk. Det här är den absolut godaste osten som finns på hela jorden! Det går inte att beskriva hur god den är, det går bara att smaka sig till. Har du väl tagit en tugga är du fast!
Men hur smakar den då? Ja, för det första så älskar jag konsistensen. Den är lite gummigaktig och den knarrar när man tuggar på den. Sen är den salt, söt och gräddig på samma gång. Helt makalöst gott!
Man kan äta den nästan hur som helst, varm eller kall. Jag föredrar att äta den varm, vilket man nästan alltid gör. Skär den i ganska tjocka skivor, ca ½ cm och stek, grilla eller fritera den sen. Jag har själv aldrig smakat friterad halloumi, men jag skulle aldrig förstöra den med frityrsmet.
Så, har ni inte smakat den, gör det NU! Men jag varnar er, ni kommer bli beroende!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0