Skärpedjup

Fick sån lust att prova lite andra funktioner på min kamera efter att ha läst det här inlägget. Nu har jag inte lika bra kamera eller objektiv som det Foki och Ricky använder, men det blir ändå ganska stora skillnader.
Har senaste tiden blivit bättre på att fotografera och redigera mina bilder. Ju mer man använder den helt manuella funktionen på kameran, desto bättre blir man. Vad ska man med en systemkamera till om man alltid har den på full automatik? Då kan man lika gärna köpa en liten och bra kamera, för dom tar lika bra bilder som en systemkamera inställd på full automatik.

Sen fick jag lära mig av min lillebror att om man fotar i RAW-format blir bilderna superenkla att redigera. Och det blir dom verkligen! Det är så kul att mixtra med ljus och kontrast!

Här kommer ett litet smakprov på två olika skärpedjup och skillnaden på en oredigerad och redigerad bild:



Högt F-tal (långt skärpedjup). Har skärpa på alla fyra nagellack.



Lågt F-tal (kort skärpedjup). Har skärpa endast på det silvriga nagellacket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0