Båttur

Igår var jag och mamma, hör och häpna, iväg på en 4,5 timmars båttur! Mamma satte sig frivilligt på en båt och lät sig följa med ut på havet! Underns tid är inte förbi ännu!
För er som inte känner min mamma så är hon rädd för vatten och båtar. Eller rättare sagt vatten där hon inte når botten. Når hon botten så går det jättebra att simma och flyta, men vet hon att hon inte bottnar tror hon att hon ska sjunka som en sten. Vilket hon ju självklart inte skulle göra. Men ni som har fobier för saker och ting förstår nog vad jag pratar om.

Det gick jättebra för mamma, jag är stolt över henne! Hon gick till och med ner på stegen för att blöta kroppen en snabbis vid det sista badstoppet.
Badstoppet var på ett ställe som kallas för Den Blå Lagunen. Och det var verkligen kristallklart vatten! Alldeles klarblått och härligt! Det kan ni ju se på videon här nedanför:



Det var dom två härligaste doppen jag någonsin gjort i hela mitt liv! Och jag älskar ju att bada, så det säger väl en hel del.

Lite bilder kan ni ju få från utflykten också.


Jag på båten.


En söt liten fyr.


Spökstaden Famagusta.

Kan berätta lite kort om Famagusta. Före 1974 var Famagusta den största turistorten på Cypern. Men efter att turkarna (som äger ca 30% av Cyperns yta, den s.k. turkcypriotiska sidan)invaderade där och tog över staden så finns det ingenting där längre. Det är en stad som är helt tom! Dom enda som får komma in där är den turkista armén (och FN-soldater tror jag). Alla hus, hotell och byggnader är tömda på dess innehåll. Den finns inga fönster eller dörrar, dom har tagit bort allt. Kvar finns bara ett tomt skal av byggnader. Vi kunde inte fara så nära med båten då det är dryga böter och fängelsestraff på att korsa den s.k. Green-Line.
Tänk, ena dagen var där ett semesteraradis, andra dagen flydde alla för sina liv.

Glassfabriken jag skrev om i förra veckan fanns tidigare i Famagusta, men var tvunget att flytta. Som allt annat där.
Hade inte Famagusta intagits och tömts hade inte Agia Napa varit vad det är idag. Idag är Agia Napa den största semesterorten på Cypern, men innan 1974 var det ingenting.

Nej, nog med historia för ikväll. Ska gå och vara social med mamma nu. Vi ska äta efterrätt som vi köpt hem och se en film. Jag är lite välbränd om mina armar och i ansiktet idag, så det är skönt med en hemmakväll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0