Onsdag 12 september

Steg upp redan kl 7, men gick inte ut på promenad. Åt frukost och packade väskan för utflykt till Famagusta. Bussen kom, bara 10 minuter sen, och hämtade upp oss. Tyvärr fick vi en dansk guide, så vi förstod inte ens hälften av vad hon sa.

Då vi kom till check point, gränsen mellan den cypriotiska och den turkiska sidan, blev det stopp. Alla måste visa sina pass, eftersom vi kommer in till "Turkiet", och tydligen så var det ett par som hade varit dit för tre år sen. Men när dom åkte därifrån så hade polisen aldrig chechat ut dom! Så det dröjde en timme innan vi kunde åka vidare, och paret, dom fick inte följa med.
Först åkte vi in till gamla staden i Famagusta. Kollade in en moské, som egentligen var en katedral från början, som byggdes på 1200-talet och där konungarna kröntes förr. Utanför fanns ett gammalt träd som det sägs att heliga Birgitta planterade i samband med att katedralen byggdes. Utanför moskén gick vi runt i ruinerna av ett palats och åt sedan lunch med utsikt över en stor mur.

Sedan tog bussen oss vidare till den otroligt vackra stranden i Famagusta där vi fick bada i ca 1 timme. Det var här som det stora turistsamhället var på 1970-talet, där det bara fanns 4- och 5-stjärniga hotell, där alla kändisarna semestrade. Sen 1974 står allt tomt, det var då turkarna ockuperade norra delen av Cypern. Alla gamla hotell står kvar som tomma urblåsta skal, byggmaskiner står kvar där dom lämnades 1974. Så tragisk! Vakterna patrullerade runt Spökstaden och man fick inte ta kort, militärt område.

Hemma var vi först vid 15:30, så det blev en dusch direkt, inget solande vid poolen. Vid 17:30 gick vi och handlade sallad, bröd och en malteasersefterrätt, gick hem med det innan vi tog dagens promenad. Som avslutades med en handling på Lidl.