"Kloka råd"

Då jag upptäckte igår att allergiförkylningen stigit till bihålorna tog jag beslutet att ringa vårdcentralen i morse. Eller, hälsocentral som det nu heter. Visst kunde dom skriva ut rinexin åt mig, inga problem. Sen fick jag några "kloka" råd också. Jag skulle dricka mycket vatten och använda mössa utomhus. No shit Sherlock! Jag dricker ändå hyfsat bra med vatten och går inte utanför dörren utan mössa på huvudet. Det fattar väl vem som helst att mössa ska användas utomhus på vintern! Utom småfjortisarna som är för coola för att förstöra frillan, eller nåt.

Förra gången dom gav mig ett klokt råd var när jag var sjukt förkyld i höstas, under den perioden då jag promenerade minst 30min per dag i 100 dagar i sträck. Rådet då var att promenader är ju alltid bra, även fast man inte är riktigt frisk. Nä, just det. Typ det enda jag gjorde just då.

När jag ändå är inne på Älvsbyns Vård(hälso)centrals kloka råd så ska jag berätta om det första jag fick. Det är väl fyra år sen nu tror jag. Fick ju ryggskott några dagar före jul, så morgonen efter ringde jag för att få en tid, fattade inte vad jag drabbats av så plötsligt, hade så ont att jag bara grät. Jag skulle absolut inte få någon tid, men sköterskan ordinerade maxdos Alvedon. Eh, som om jag inte knaprat det hela natten utan effekt, fick då rådet att äta voltaren tillsammans med alvedonen. Och nu till det "kloka" rådet. Dagen efter ringer samma sköterska upp mig på mobilen för att höra hur jag hade det. Så hörde hon Bella i bakgrunden (som då jollrade lika glatt som en 5 månaders bebis kan) och undrar halvt panikslagen om jag hade småbarn?! Svarade att det var min brorsdotter som lät. Och lyssna nu noga på vad kvinnan säger: Ja, det är ju inte så bra att lyfta tungt när man har ont i ryggen. Tillåt mig skratta! Hon tror alltså på fullaste allvar att jag går och bär omkring på en bebis när jag varken kan stå, sitta eller ligga utan en sjujädrans värk.

Har ni fått några "kloka råd" från vår kära ÄVC?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0