VO2 max

Jag och Elli gjorde som sagt ett fitnesstest igår på löpbandet som kallades för VO2 max. Då vi inte hade en aning om vad siffrorna som ploppade upp betydde tog jag reda på det idag.

"När man pratar konditionsträning och läser litteratur inom området används ofta begreppet VO2max. Detta är ett  mått på den maximala mängden syre som kroppen kan ta upp och utnyttja mätt i liter/min.Faktorerna som påvekar en person VO2 max är kön, kroppsstorlek, ålder och träningsnivå. Friska individers V02 max värde brukar ligger mellan 2-6/L syre/ min.

Utöver L syre/minut anges oftast även värdet ml syre/min/kg. Detta värde ger en tydligare bild på hur bra en person rör sig i förhållande till sin kroppsstorlek. V02max värden hos kvinnor som är  30-40 år, ligger ungefär på 30-35ml/kg. För män är motsvarande siffra 40-45ml/kg. Inom idrotter som har stora krav på konditionen så som längdåkning, ligger testvärdena omkring 80-85ml/kg*min för män. Tittar vi istället på värdet för män inom lagidrotter ligger värdet omkring 60ml/kg *min." - optimaltraning.se

 

 Jag tar alltså upp 53,2ml syre/min/kilo kroppsvikt. En kvinna i 30-40-årsåldern skulle ligga på 30-35. Nu är jag ju något yngre än så, men jag tror ändå det är hyffsat bra. Läste på någon sajt att Charlotte Kalla låg på 74 (och att Gunde Svan låg på 91 en gång i tiden), och har hon 74 och jag 53 så känns det rätt bra ändå! Ska bli intressant att mäta detta igen till våren, ska börja ta in löpningen mer i träningen nu.


Kommentarer
Postat av: anton

vad ser du i denna bild?
http://i.imgur.com/vMDrCkO.jpg

Svar: En julkrubba uppställd ute nånstans på gräset, nå lampor som lyser upp.
GretaTurbo

2014-01-08 @ 19:51:05
Postat av: Anton

Jag ser 2 t-rex som bråkar om en vattenmelon.

Svar: haha!!
GretaTurbo

2014-01-15 @ 19:49:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0