Backintervaller

Har insett hur dålig jag är på att springa i backar. Jag tappar all fart och blir sjukt trött i benen på en gång. Och med bara 10 veckor kvar till Lidingöloppet så ska här börja backtränas!


Drog iväg ut på Åsen i eftermiddags. Det finns tre bra backar att träna i, en kort och två längre. Gjorde så att jag joggade iväg längs spåret och när jag kom till backe nr 1 stannade jag till för att snabbt hämta andan och sedan sprang jag upp och ner fem gånger. Vilade kanske två minuter och sedan joggade jag uppför backen och fortsatte vidare. När jag kom till backe nr två var det samma visa. Kort vila innan och så springa uppför och nerför fem gånger. Någon minuts vila innan jag joggade upp igen och fortsatte till tredje och sista backen där det även där blev fem varv upp och ner. Dröp av svett då jag var klar!
Joggade hem och där gjorde jag 10x5 upphopp innan jag gick in och fick duscha av mig all svett som rann överallt på min kropp!


Har precis blivit utmanad av Elli! Vi ska båda två springa Tjurruset som är om 11v, en vecka efter Lidingöloppet alltså. Båda loppen är terränglopp med backar upp och ner, Tjurruset innehåller även en hel del lera och andra skitigheter. Så backträning är av största vikt just nu!
Utmaningen går ut på att vi ska springa "Hästskoslingan" 10 gånger! Och med hästskon menas att man börjar vid en av dom två långa backarna på Åsen. Man springer uppför den och fortsätter tills man kommit nerför den andra. Då vänder man och börjar springa uppför backen man just kom nerför fram tills man kommit nerför den första backen där man började. Ett varv är alltså uppför den första backen och nerför den andra. När man sedan vänder påbörjas varv två. Så det blir totalt 10 uppförs- och 10 nerförsbackar. Och allt detta utan vila och på tid! Om en vecka ska vi börja träna och det ska bli intressant att se hur mycket man kan lyckas förbättra tiden!

Tiderna för varje backe. Dom tål att förbättras.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0