24-timmars fasta

Såg på facebook i helgen att en kompis höll på med en 36h fasta. Så frågade ut han lite innan jag igår bestämde mig för att köra en 24h fasta. Han hänvisade mig till Jonas Coltings blogg där man bland annat kan läsa det här:
 
"Vi behöver vare sig äta så regelbundet som vår moderna kultur förespeglar oss och vi mår bra och bättre av kortare perioder av fasta då och då[...] Har vi haft en så jämn, god och hög tillgång på föda att vi alltid kunnat äta tre till fem gånger per dag med en efterrätt till kaffet på det? Naturligtvis inte! Snarare är det så att vi ofta var utan fast föda i ett eller flera dygn av olika anledningar[...] Det är alltså väldigt bra att implementera kortare perioder, 24 till 36 timmar, av fasta då och då. Upp till en gång i veckan faktiskt. En sådan fasta definieras av att man helt enkelt inte äter någon fast föda eller dricker något annat än vatten. Syftet med detta är naturligtvis att man inte ska stimulera sitt blodsocker med påföljande insulinutsöndring. Den bästa och mest effektiva dygnsfastan löper från middag till middag eftersom man då redan har klarat av halva fastan under natten när man ändå sover."
 
Mycket sant i det han skriver med andra ord. Så jag testade, och det gick! Utan problem dessutom! Jag åt middag igår och avslutade med en mazarin, sista tuggan tog jag 17:45. Efter det drack jag bara vatten och var faktiskt inte sugen på något på kvällen, trots att jag såg en film på TV. Idag steg jag upp 8:30 för att fara till frissan, drack vatten där och sen var jag på en 2 h lång promenad innan jag kl 18 kommer att äta en sallad till middag. Och det har inte varit jobbigt en enda gång, jag har inte haft sug efter något alls! Helt fantastiskt!
Några av fördelarna med kortare fasta är:
 
-matsmältningen får vila och blodflöde dirigeras till andra delar av kroppen
-fettförbränningen ökar dramatiskt, inte minst under frånvaron av insulin
-en jämn energinivå under hela dygnet
-obefintliga insulinnivåer vilket reglerar aptit och metabolism
-man bryter fixeringen vid mat eller vissa livsmedel
 
Jag får väl göra en uppdatering i morgon också får jag berätta hur kvällen har varit.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0