Bikefit

Idag har jag varit på Cykelstället i Luleå för att göra en bikefit. Man ställer alltså in cykeln efter sin kropp, för att få den bästa cykelställningen.


Det allra första jag fick göra var att fylla i lite uppgifter om mig själv. Sedan gick vi ner till källaren och började med själva inställningen.
Fick börja med att hå catwalken för att se om man är in- eller utfota. Sen kollade han var stortåleden gick och ställde in skorna.
Sedan kollade han grenmåttet genom att mäta benen från grenen och ner. Det gör man för att få rätt höjd på sadeln. Jag fick sätta mig på och cykla, så kollade han vinkeln mellan fotleden, knät och höftkulan, man ska tydligen ha ca 30 graders vinkel. Han hade tidigare höjt sadeln men fick sänka den igen, lyckades ändå "bara" pricka in en 29 gradig vinkel. Men eftersom det såg bra ut medan jag cyklade så fick det vara okej. Jag hade tydligen en bra vinkel på foten och ankeln också då jag cyklade så det känns bra!
Näst på tur var styret. Först skulle han kolla om jag hade rätt storlek, så han mätte bredden på axlarna och det matchade mitt styre. Han trodde det skulle vara lite för stort men för en gångs skull får jag tacka mig själv för att vara bredaxlad! Det blev ju billigare så! Däremot tyckte han det var alldeles för långt fram, man ska ha en 90 gradig vinkel mellan armarna och kroppen och jag låg på 100. Han bytte ut en del på styret så det blev 2cm kortare (styret kom alltså 2cm närmare kroppen) och sänkte det även 2cm. Det blev genast bättre om jag uppnådde en 90 gradig vinkel. Däremot tyckte han att jag var väldigt rakryggad, man ska gärna ha lite lätt böjd rygg. Jag provade böja och krumma men han bara skrattade! Frågade vars i ryggen böjen ska vara och den ska vara ganska långt ner, jag lyckades bara böja övre delen av ryggen. Men det är olika från person till person och för mig är en rak rygg kanske det bästa. Har ju dessutom tränat upp kroppen och huvudet på att alltid ha rak rygg, så det är något jag är och gör omedvetet.
Till sist ställde han in sadeln, flyttade bak den lite och böjde upp den så den blev vågrät. Så skrev han ner alla mått och inställningar på protokollet.


Precis när han ska bära upp cykeln så testade han växlarna och insåg att den stora växeln inte var okej, kom på att den brukar vara svår att växla upp ibland. Så då fixade han till det och lärde mig ett litet knep, om man nästan växlar så flyttas en axel litegrann så det inte ska ta i kedjan. Bra att veta!
Sedan var det bara att betala och nu är cykeln fit for biking!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0