Cykla klunga

Ikväll var det så dags för lite cykelkurs. Vi är 4 tjejer här från byn som ska cykla Vätternrundan, inte tillsammans men träna kan man ju göra tillsammans. Så jag hörde med en tjej i Nybyns Cykelklubb om hon kunde ha en liten kurs för oss och hon lovade att hennes man skulle hjälpa oss. Så kl 18 samlades vi utanför badhuset, vi blev 7 stycken totalt! Vi 4 som ville gå "kursen", en karl till en av oss och cykelklubbsmannen och damen som höll i det hela.
 
Vi fick lära oss dom viktigaste tecknen. En hand upp i vädret betyder stopp. Om man pekar i backen betyder det att det är ett hål där. Och om man vinkar bakom ryggen betyder det att det är ett hinder där framme, som t.ex. en gångare, parkerad bil eller liknande.
Så fick vi veta lite om att cykla klunga, att man ska ligga ca 10-15 cm bakom den framförvarande cyklisten. Det är sjukt nära! Riktigt så nära tror jag ingen låg, inte mer än någon sekund i så fall, men vi har försökt cykla nära. En nybörjarklunga med andra ord!
 
Rundan idag blev Broarna Runt. Cyklade från badhuset mot Kanis, bort mot Altuna och sedan mot Nystrand och vidare mot Övre Tväråsel och slutligen tillbaka hem. Riktigt skoj att cykla tillsammans med andra! På ett sätt är det skönt att cykla själv för då har man bara sig själv att bry sig om. Men det var samtidigt skönt att cykla med andra för då måste man ta i lite mer, tänka lite mer och så får man tramptips medan man cyklar! Ben - Fot - Dra. Och vinkla upp foten i början så lär man sig lättare hur man får ut mest kraft ur benen. Dra ett djupt andetag var 10e sekund så får kroppen och benen ordentligt med syre.
 
En lärorik dag med andra ord! Nästa träff blir på söndag, tyvärr kan jag inte vara med då jag jobbar, samma nästa onsdag. Men förhoppningsvis kan vi träffas nästa söndag och då ska jag vara med, detsamma gäller onsdagen efter det, den 13e, för då börjar cykelklubben att cykla tillsammans. Och enligt Mats så blir dom glada om det kommer fler folk, även nybörjare.
 
Dagens cykeltur resulterade i 29,6km på 85 min. Snitt 2:32 min/km. Tack och bock och god natt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0