Långtur på cykel

I lördags var det dags för en riktig långtur. Det rekommenderas att man ska testa på uppemot 20 mil innan Vätternrundan. Rundan var tänkt att landa på 20 mil, men eftersom vi behövde få en bil extra till Vidsel så fick vi inte till dom sista milen, det blev "bara" 16,5 mil!



Det var jag, Zara, Anna och Lars som for iväg. Vi tänkte först cykla till Storheden och äta lunch där, men vi hamnade i stan i stället eftersom Zara ville köpa sadelväska, pump och lite verktyg på Cykelstället. Och vi försökte hitta längsta omvägen till Luleå dessutom, så vi cyklade Älvsbyn - Boden - Avan - Luleå.


Tanken var att hålla ett 25-tempo, alltså 25 km/h. Men vi drog iväg snabbare och stundvis (främst uppförs) hade jag inte riktigt orken att hålla jämn fart med övriga. Men innan vi nådde Gäddvik hade vi ett snitt på 26,9 km/h, så vi cyklade rätt mycket fortare än tänkt. Blev en god pizza på Musikomat innan vi cyklade hemåt igen.

Mellan Gäddvik och Avan ville tyvärr inte Annas knä mer, så dom fick stanna och ringa efter skjuts, så då var det bara för mig och Zara att trampa hemåt själva. Gick riktigt bra fram till Boden men där blev det rikligt med motvind. Då blev det tungt igen fram tills 16 km hemifrån. Där stanna vi snabbt för att klä av oss lite och massera onda trampdynor. Och energin återfanns och det var enkelt att cykla sista biten hem.


Väl hemma stannade klockan på 6:43:31. Zara hann även ropa till under cyklingen att vi vid 6 timmar precis hade cyklat 15 mil. Så det känns bra, kanske man klarar cyklingen på 13h cykeltid. Och så kanske 2h till stoppen. Hade en målsättning sen tidigare att klara VR på 15h. Har nu sista tiden utökat den till 17h. Så klarar jag mig till målet blir jag glad, under 17h jätteglad och under 15h så blir jag överlycklig! Fast jag kommer ju vara överlycklig bara av att komma i mål också, men att göra det på en bra tid skulle ju kännas ypperligt bra!


Nu är det bara 11 dagar kvar till start. Blir några kortare turer nu dom 7 närmsta dagarna, för sedan blir det vila och resa fram tills starten. Har inte riktigt fattat än att det är dags nästa helg! Ska bli intressant att se hur nervös jag kommer vara, om jag nu blir det. Övriga tre lopp har jag ju inte varit nervös, men med så mycket på spel nu och det tyngsta loppet kvar så borde jag bli nervös! 

Sammanfattningsvis så hade vi bra väder hela vägen, jag var lite för varmt klädd, jag hade lite för lite vätska med mig, jag är lite för vek i benen, jag insåg att det är riktigt skönt att cykla utan handskar, jag lyckades hålla mig på cykeln utan krasch eller kollision vid en tvärnit (vilket innebär att jag fortfarande hör till cykelgruppen 'dom som kommer att falla' och inte till 'vi som har fallit'), att orken går upp och ner och att Musikomats pizzor är riktigt goda!

Cykeldatorn visar alltid lite längre sträckor än GPSen så 165-166km är mer troligt än 169.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0