Julkaktus

Jag har en kaktus som inte riktigt kan bestämma sig. Jag vet inte vad dess rätta namn är, men den är uppkallad efter då den blommar. Så det ska finnas novemberkaktusar, julkaktusar och påskkaktusar. Som man hör på namnet blommar novemberkaktusar i november, julkaktusar till jul och påskkaktusar blommar förstås till jul. Min kaktus har blommat vid alla tre tillfällena! Inte samma år förstås.

För fyra år sen, då jag fyllde 25 år, vet jag att min kaktus var full i knoppar. Jag kommer ihåg att den blommade för fullt, och dessutom för första gången, det året för det var den sista födelsedagen morfar var med och firade. Så jag trodde alltså att det var en novemberkaktus. Men året därpå så blommade den närmare jul. Och jag tror att året efter det var det till påsk. 


Idag när jag julpyntade här hemma så upptäckte jag att den har börjat knoppa! Så nu dröjer det väl bara någon vecka eller så innan den blommar! Så man får väl räkna den som en julkaktus det här året!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0