Vitlök i mitt hjärta!

Igår var vi ut en sväng för att kolla in alla matstånd som tagit plats på Storgatan i Luleå. Det konstigaste vi hittade var hamburgare gjort på bland annat kamel-, krokodil- eller kängurukött! 100:- för en burgare, men vi stod över. Var mycket som såg gott ut men när vi inte var så himla hungriga så delade vi på en våffla i stället. Ja vet, jag ska ju inte äta sånt nu är det tänkt, men ingen av oss har ätit en våffla förut så nu passade vi på. Det var helt okej, fast en crepes hade säkert varit minst lika god.

Våffla med grädde och chokladsås.

Till middag sen hade jag kommit på en bra idé. Jag har länge tänkt att fyllda paprikor måste vara gott. Christian är bombsäker på att jag bjudit han på fyllda paprikor, något som jag definitivt inte har gjort då jag aldrig ätit det själv förut. Så vi slog ett slag för fyllda paprikor och så fick det bli!
Fyllde dom med tacoköttfärs som vi stekte ihop med lite tomatpuré, purjolök, vitlök och några färska champinjoner. Skar av toppen och kärnade ur fyra gula paprikor, kokade dom lite lätt i ett par minuter i saltat vatten innan dom fick rinna av och sedan fyllas med köttfärsen. In i ugnen tillsammans med hasselbackspotatis. Efter 20min tog vi ut allt och la på en ostskiva på varje potatis och paprika, så in 20min till. Och sedan över till det absolut godaste! Vi hade köpt en färdig baguette som vi delade på längden. Smälte lite smör och pressade ner en vitlöksklyfta i. Kylde smöret och sedan bredde vi ut det på baguetterna. In i ugnen fem minuter innan vi serverade all mat. Det blev vass smak på bröden, men så jäkligt gott alltså!! Det hettade av vitlök i munnen i nån timme efter att ha ätit brödet! Måste göra det någon fler gång, så enkelt och så gott! Ja, både brödet och paprikorna! Fyllda paprikor var jättegott och rätt så enkelt. Förbered kvällen innan om man ska ha middagsbjudning, bara skjuts in i ugnen 40min innan servering.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0