Arjeplog

Förra helgen (två veckor sen typ) for jag och S uppåt/inåt landet. Vi började lördagkväll med att åka till stugan och sova där. Kallt och rökigt till en början men när vi väl la oss så blev det varmt. När vi kom fram vid 20:30 var det så gott som nollgradigt inne, men kl 2 på natten när jag var upp på toaletten hade det stigit till 19 grader! På morgonen städade vi till litegrann och täckte för skorstenen, sedan sa vi hej då för i år till stugan och åkte in till Arvidsjaur. Där var vi förbi på kyrkogården och tände ljus innan vi drog vidare till Arjeplog.

Värmeljus var enda ljuskällan innan elden tog sig.

Fruset i det lilla vattendraget.

Vy över härliga Hällsel.

Maja, lilla Maja.

Första anhalten var Övernäs. Han visade först vars hans mamma är uppvuxen och sen tog vi oss an dagens första aktivitet, bestiga berget/den enorma kullen strax bortanför. Det började med att vi fick gå genom snår, sly, blåbärsris och lätt skog. Ju högre upp vi kom, ju mer frost blev det på backen och därav lite mer halt och frasigt. Sista biten var ren och skär klättring, det var typ 90 graders lutning! Men med hjälp av mossa och träd kom vi hela vägen upp och vilken fröjd för ögat! Utsikten var inte bäst då det var rätt dimmigt där uppe, men all frost! Det var tjockt med frost på backen och på riset! Så vackert!

Vitt och vackert på toppen!

Två glada smurfar!

Jag hjärta du!

Sen var det bara att börja traska ner igen, lite halkigt och spännande var det. Var rätt fränt att se, att gå från vitt vinterland till blöt mossmark på 10 minuter!

Väl nere så satte vi oss i bilen och körde upp på Galtis, rätt fränt att det går bilväg ända upp på toppen av skidbacken! Sedan for vi till ett ställe för att pröva fiskelyckan. Slutade med att S fick bottennapp och tappade sitt stora fina drag. Så vi for iväg till ett annat ställe. Där fick jag typ 5 bottennapp men lyckades själv (nästan alla gånger i alla fall) få lös det. S däremot fick även han ett bottennapp och tappade tillslut sitt andra drag. Då var hans drag slut så då var det slutfiskat. Och allt beror på att det varit så pass kallt att dom ställena man kan fiska från land, där har vattnet varit fruset. Svårt att fiska från isens ovansida med kastspö.

Svängde förbi kyrkogården även här och tände ljus innan vi åkte till hans moster och kusiner. Där blev vi bjudna på tacos och cheesecake så magen stod i fyra hörn!
På väg hem svängde vi förbi hans kompis i Arvidsjaur och slutligen landade vi hemma i dusch och soffa efter 20 på kvällen. Vi hann med rätt mycket på dom 24 timmarna må jag säga!