Hemkokad saft och bärkakor

Nu när man har hus måste man ju försöka vara lite huslig också. För två veckor sen plockade jag först av den röda vinbärsbusken och sen hjälpte jag mamma att plocka bär från häggen våran. Hon skulle göra häggbärssaft vilket lät spännande! Kan för övrigt såhär i efterhand säga att den blev riktigt god! Smakar bittermandel.

På vinbären kokade jag vinbärssaft, den blev också helt klart godkänd! Av resterna som blev över bakade jag en vinbärskaka och dom sista stackars bären hamnade i Elsas fruktpuré.

(null)
Röd vinbärssaft med vanilj.

(null)
Vinbärskaka, seg, syrlig och god!

Onsdagen smög jag ut i skogen och plockade lite blåbär, blev en likadan kaka som på vinbären av det och resten frös jag in då jag inte visste vad jag skulle göra av det.

(null)
Blåbärskaka.

Nu igår plockade jag av dom två svarta vinbärsbuskarna, tyvärr blev det bara ca en liter, väldigt lite bär med andra ord. Jag som hade tänkt koka saft. Blev så jag frös in det i tre små burkar i stället, får väl bli till Elsa så småningom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0