BVC-besök med stick

Idag var det dags för den mest fruktade dagen i Elsas liv hittills, dagen för hennes första vaccination! Både jag och Stefan har oroat oss en del över hur hon ska reagera, är hon en tuffing som inte reagerar alls eller blir det gråt hela dagen lång? 

Vi startade dagen ovanligt tidigt (7:00) eftersom vi hade tid kl 8:30 så Stefan kunde vara med. Först mättes hon åt alla håll, 5440g och 59,5cm! 10cm och 2305g sen hon föddes! Alldeles lagom om du frågar mig! Längden ligger hon mitt på medelkurvan, vikten lite under. Men det tror jag beror på att hon började stå och röra sig så mycket sen förra mätningen. Så tror hon har arbetat bort ett hekto eller så...

(null)

Sen var det dags för det där hemska, onda. En spruta i var lår. Elsa grät, mamma grät, pappa grät. Det var nästan så sköterskan också blev lite ledsen. Lite trösta så hon lugnade ner sig innan vi åkte hem. Så sov hon i nästan tre timmar och vaknar sen upp till sitt vanliga jag. Ligger i babygymet ett tag, äter lite och somnar sen om igen. Sover en timme, precis då Stefan är hemma på lunch. När han far kommer min mamma hit och i samma veva vaknar Elsa. Och nu var det ingen glad tjej direkt. Ledsen, gormar och gråter. Försöker ge henne bröstet men det är svårt. Det enda som tröstar är att vara bröst mot bröst och uppe och gå. Mamma tar på sig bärselen och traskar runt med henne medan jag ska få duscha. Där somnar hon tillslut. Sover ett tag och när hon vaknar igen är det en ledsen tjej. Svårt att äta och dessutom bubblar det hejvilt i magen hennes, så är kanske lite magknip också. Lyckas tillslut få henne att somna igen och då sover hon nästan tre timmar igen. Stefan far på blodgivning och när han kommer hem är Elsa vaken och nöjd och jag kan fara och veckohandla. Hon är nöjd medan jag är borta och somnar då jag kommer hem en liten stund. Nu ligger vi alla i sängen och myser, hon har nyätit och bajsat så hon pysslar på med sitt, vilket innebär att smaska på sina goda fingrar. Tempen ligger på 37,8 så lätt feber men inget märkbart. Vi får se hur natten blir, om hon kommer vara vaken mycket för att hon har ont och har sovit mycket idag eller om hon sover som hon brukar göra. Hoppas på det senare såklart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0