En utmaning - Om att prioritera

När Elsa hade fötts och det nya året närmade sig började jag tänka en del. Om nyårslöften och så. Om pengar. Och saker.
Jag lyssnar på Träningspodden med Jessica och Lofsan och då och då pratar Lofsan om Minimalisterna, en tvåbarnsfamilj som lever minimalistiskt och verkligen inte har några onödiga saker. Det är liksom en in, en ut. Ibland önskar jag verkligen att jag kunde leva lite mera så, men jag vet att jag har alldeles för svårt för att släppa saker. Spelar ingen roll om det är gammalt, fult och aldrig används, det ska ändå liksom finnas kvar fastän det ligger väl undanpackat.

Men så där runt nyår började jag tänka och ett sorts "löfte" (absolut inget nyårslöfte) eller kanske snarare utmaning tog form i mitt huvud. Det är lite olika anledningar som gjorde att jag kom fram till den här utmaningen och den största är nog ändå pengabristen. Att vara föräldraledig är det absolut bästa man kan få vara som småbarnsförälder, men det är absolut ingenting man blir rik utav! Innan jag själv fick min första utbetalning kunde jag inte riktigt förstå alla mammor som klagat över att dom inte har haft råd att köpa vissa saker. Riktigt så låg kan väl inte föräldrapenningen vara? Men det kan den visst! Och det här med att inte ha så mycket pengar på kontot är väldigt ovant för mig. Jag har aldrig haft ett jobb där jag tjänat massor med pengar, men jag har heller aldrig haft en massa dyra utgifter som bland annat lån och har heller aldrig haft några dyra vanor. Jag har kunnat leva som jag vill, kunnat köpa det jag velat ha och kunnat spara bra utan att behöva vända på slantarna. Så pengabristen är en orsak.
En annan orsak är just det här med Minimalisterna, att inte köpa hem en massa onödiga saker.

(null)


Så vad är då min utmaning? Jo, jag har nämligen inte tänkt köpa några kläder till mig själv under det här året! Med några få undantag. Är det något jag verkligen behöver får jag självklart köpa det, har t.ex. redan hunnit köpa amningslinnen och nya amningsbh:ar. Linnena hittade jag inte i rätt storlek innan Elsa kom och dom bh:ar jag hade köpt blev efter ett par veckor alldeles för vida, så det var verkligen behövligt! Och om något viktigt plagg går sönder får jag självklart köpa nytt. Täckbyxor kan jag t.ex. inte vara utan på vintern, så går dom sönder får jag köpa nya. Eller om alla mina jeans helt plötsligt inte passar får jag köpa ett nytt par. Ett sista undantag jag har är då vi ska till London i vår. Hittar jag något snyggt på Primark får jag såklart köpa det, det är billigt och det är semester! Man ska inte förbjuda saker då man är på semester, men man behöver inte överdriva heller. Så jag kommer inte köpa 20 nya plagg bara för att jag ger mig själv tillåtelse att handla. Dessutom är det så mycket roligare att titta på kläder till Elsa än till mig själv, så det kommer säkert handlas mer till henne än till mig själv.

En extra grej till den här utmaningen är att köpa mycket begagnade kläder till Elsa. Under första året hinner barn inte direkt nöta upp sina kläder, så jag anser att man kan hitta mycket fina kläder bättre begagnat. Har redan köpt några pyjamasar och byxor begagnat, plus en byxa sprillans ny från butik, men upp till storlek 68 har hon fått så mycket att vi knappt behöver komplettera. Däremot från storlek 74 kommer vi behöva köpa kläder och mest troligtvis kommer jag försöka hitta så mycket som möjligt på köp&sälj på Facebook. Självklart kommer jag köpa en del nytt också, man kan ju inte låta bli då det finns så himla mycket fina barnkläder!

Känns bra att prioritera bort sig själv lite. Även fast man får barn så måste man kunna prioritera sig själv ibland, även fast barnet såklart alltid kommer i första hand, alltid kommer vara prio ett! Men man får inte glömma bort sig själv, ge sig själv lite tid ibland. Det kommer jag självklart göra, ge mig själv tid att göra saker jag tycker om (som att åka skidor), men att prioritera bort kläder, skor och annat "skräp" man annars "unnat sig" känns riktigt bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0