Vårruset med Peter Siepen

Igår var det då äntligen dags för Vårruset! Har sett fram emot det i en månad nu. Tyvärr så kunde inte kompisen följa med, eftersom hon skulle köpa hus precis. Men det löste sig ganska snabbt iaf, så vi blev då 6 st som for. Ja, med ungefär 80 andra kommunanställda då. Men 6st i gruppen/laget alltså.
När vi kom dit så lämnade vi in våra väskor och kollade runt lite. Sen blev det uppvärmning, och kl 19:00 sprang dom första iväg. Vi hade ställt oss i andra startledet, jogga, och 3 min senare fick vi också springa iväg. 30min senare var jag i mål, först i vårt lag! Kändes bra det också.
När dom andra också hade tagit sig i mål, så satte vi oss ner för att äta picknick. Var gott! Sen gick vi runt lite till i sponsorbyn, innan bussen for hem igen.
Kan ju säga att jag sov jättegott inatt. Vaknade halv 11, och det händer inte alltför ofta.

Nu har vi sytt klart uti klänningen min, så man kan va fin i Norge. Far ju dit på torsdag, ska hälsa på E. Så det ska nog bli skoj. Fast dryg bussresa bara, men det går alltid bra ändå. Får bara hoppas att jag kommer på rätt buss och att jag hoppar av på rätt ställe.

Nu ska jag nog ta och äta litegrann. Sen ska jag ut och slipa litte vägg och sen börja måla. Ska måla världens tråkigaste vägg ute på balkongen. Men så tråkig ska den inte vara länge till!

Dagens ordspråk:
"Optimisten tror att den värld vi lever i är det bästa möjliga, medan pessimisten fruktar att det är sant."

Sex med Elijah Wood

Ja, imorse hade jag sex för första gången, med Elijah Wood. Alla tycker det är jättekonstigt att jag aldrig har drömt en sexdröm förut, men vad kan jag göra åt de? Jag bestämmer ju inte själv vad jag ska drömma. Nåja, nu har jag ju då gjort det. Med en kändis dessutom. Inte illa tror ni då, men det var just det de var. Han visste absolut ingenting om sex eller hur man ens kysser någon. Försöker man hångla med nån på halsen är det riktigt illa! Men men, jag skratta ganska gott då jag vaknade och tänkte på vad jag hade drömt.

Jag och en kompis har cyklat broarna runt idag. Vet inte riktigt hur långt det är, men det tog då ganska exakt 90min. Känns skönt nu såhär efteråt. Över en mil måste vi då ha cyklat. Säg mellan 1-2mil, då kan det inte bli fel! Tror jag.

Måste hoppa in i duschen nu, för jag måste göra lite ärenden på byn innan jag börjar jobba kl 16. Så hej hopp, cykellopp!

Dagens ordspråk:
"För varje hjälte krävs ett lagom antal fegisar."

Saknar redan OC

Igår gick det allra sista avsnittet av OC. Vi kommer aldrig mer att få se det. Inga nya avsnitt ivf. Bara dom gamla. Kommer sakna det jättemycket! Det är nog den första serien som jag verkligen fastnade för! *Suck* Men det blev ju iaf ett bra slut. Alla fick den dom älskade, och det är ju bra. Men man skulle vilja veta vad som hände sen. Hur skulle det ha gått för Sophia, Kirsten och Sandys yngsta? Och Julie och Franks pojke?

Jag kommer definitivt att köpa hela OC. Har redan hela andra säsongen. Så det blir till att köpa första, tredje och nu den sista, då den kommer ut.

Dagens ordspråk:
"-Since the minute you were born I knew I would never take another easy breath without knowing that you were all right. "
"-So I'm like asthma?
"

Tillbaka från Caen

I fredags så anlände man då med tåget på perrongen kl ej försenad tid. Kändes lite tungt att det redan var slut. Fick börja konka iväg med väskorna till lgh, som bara ligger några hundra meter bort. Packa in i bilen och så iväg hem till mor och far. Det regnade och var trist. Var nästan lite snöblandat faktiskt. Några mil bortanför hemma låg faktiskt snön vit och fin. Fast just då kändes de inte så fint. Det är i mitten av Maj, och det snöar fortfarande?! Och så kommer man från Frankrike och södra Sverige, där det är full blommning, gröna gräsmattor och varm luft. Men men
På tåget så träffa vi faktiskt på två gamla Brassare! Det var lite häftigt faktiskt! Att dom kom hem just den här helgen, å inte den som kommer, eftersom den är längre.
Ska ta och skriva en kort dag-för-dag-dagbok här. Så vet ni alla vad som hände när och var.

Lördag
17:45 åker vi iväg med bussen. Sitter på den tills vi kommer till Skavsta flygplats nångång vid 8-9tiden på söndag.

Söndag
Kommer till Skavsta flygplats i god tid. Halv 11 får vi börja checka in de stora bagaget. Går sen runt på taxfreebutiken Buy&Fly och luktar på en massa goda parfymer. Kollar in allt godis som ser så fruktansvärt gott ut. Köper tillslut bara en tandkräm. Den jag hade med mig löddra inget. 12:35 går planet. Sitter på det i 2h, och landar sen i Frankrike. Hoppar på en buss och åker i nästan 3h innan vi får hoppa av i Caen utanför Central Hotel. Checkan in, och träffar våran guide. Går en runda, där hon visar Wilhelm Erövrarens munkkloster och rådhuset (bild1) och går sen på restaurangen, där vi ska äta 3 middagar. Fick osalt potatisgratäng och kyckling. Blodpuddingslik chokladefterrätt. Jättegott för mig, mindre gott tyckte en del. Sen gick vi tillbaka och sov.

Måndag
Heldag i Bayeux. Ser på Bayeuxtapeten. Har sen fritt fram tills spelningen. Besökte den "oriktiga" Notre Dame-kyrkan. Åt lunch. Spelade sen framför turistinformationen i byn. For sen vidare med bussen till Omaha beach. Den del av Normandie där dom amerikanska trupperna landsteg tisdagsmorgonen den 6 juni -44 under Andra världskriget, den nu kallade D-dagen (D-day). Kollade in själva stranden, plockade lite fina stenar. Kollade in den enorma minnesträdgården. Över 9000 personer ligger begravda där. 4 av dom är kvinnor, och 307 eller 309 st är okända. (bild2) For sen, blöta viadre och såg en 360s film. En biograf där dom visade enmassa bilder, runt hela den runda salen. For sen hem och iväg och åt. Bandspagetti och kött.

Tisdag
Ledig dag, där alla utom 3 ledare for till det jättestora köpcentrat Mondeville. Köpte en klänning och lunch. For sen tillbaka för att spela på ett litet torg strax bortanför hotellet. En stor publik, och ett demonstrationståg som vi försökte överrösta med hjälp av MJs Bad. Sen fritt igen hela kvällen.

Onsdag
Åkte med buss till Le Mont Saint Michel. En del av Frankrike som ibland är ö, ibland är fastland, beroende på ebb, flod och årstid. (bild3) Det är dessutom Frankrikes 3e största turistattraktion. Fruktansvärt vackert! Högts upp på ön ligger ett stort kloster. Var in där på sångmässa en stund. På ön bor, förutom nunnor och munkar, ca 40 vanliga civila. var där hela dagen. Gick runt ön och tog kort. (bild4) Åt en riktigt sliskig crepe, med massor av choklad och banan på. For sen tillbaka och fick gå fritt på stan innan middagen kl 19. 20:30 stod vi uppställda på det gamla slottet för en sista konsert. (bild5) Sen gick vi ut några stycken med några av guidens svenskaelever. Hon är nämligen svenskalärare på universitetet i Caen. Sen  hem och sova.

Torsdag
Upp tidigt och äta frukost. Avfärd med buss kl 8:30. Sen flyg 14:35 till Skavsta. Buss till Centralen i Sverige. Satt där i nästan 4h innan vi kunde hoppa på tåget. (bild6) Hoppade hopprep på Centralen! Inte många som gjort det! Älvsby Brass ägde!

Fredag
Ankom med tåget mitt på dan. Slut

Le France - Ich will komma now

Ja, så bra är jag på språk. Skitdålig. Kan svenska flytande, så det är ju då bra det. Sen kan jag någorlunda bra engelska, lite teckenspråk, ännu mindre tyska, och inge franska. Eller, nu ljög jag ju. Jag kan faktiskt hälsa, Bonschoor. (Kan inte stava, nåväl.) Jag kan till och med säga vad jag heter! Chömapäll GretaTurbo! Jag kan också räkna litegrann. 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9. Tror då jag kan säga 8 iaf. Ööh1, dööh2, tvuaa3, kätträ4, siss6, seth7, uitt8, nöff9. Oerhört bra va! 9 är ju roligast, NÖFF!!
Förhoppningsvis så sköter någon annan än jag snacket där nere, och om det vore så illa att jag var tvungen att säga nåt till en fransk så hoppas jag att dom känner till engelskan.
I varje fall så far vi imårrn. Kl 18 går bussen från skolan ner till Skavsta. Hoppar där på flyget, flyger då till flygplatsen utanför Paris. Den heter nå Bevaux-liknande. Åker sen buss till Caen, där vi ska bo. Är där från söndag till torsdag. Då åker vi samma väg hem. Fast då åker vi med tåget från Sthlm och upp till hit.

Måndag var en sådan där eldardag. Man eldar en massa stora eldar, och en massa grillvänligare eldar. Dagen kallas för Valborgsmässoafton. Vet inte varför den gör de, och jag ids inte för tillfället ta reda på det heller. Kungen fyllde i varje fall år. 61år har jag för mig, men de kan ha varit 62 åxå.
Var till Lillstrand och spelade. Sen när jag skulle hem så hade dom självklart nytänt på stora elden. Var tvungen å köra genom hela jätteovanligtstora folksamlingen, som ALLA stirrade på mig. Sen när jag väl kommi igenom där, utan att köra över någon, så kan jag inte ta mig ut. Vägen är smal, och det står bilar parkerade på båda sidorna. Där vägen svängde blev det stopp. Jag kom mig inte mellan bilarna längre. Som tur var såg jag hur två herrar passerade min bil till fots, steg in i var sin bil, och började backa ner för backen. En kurvigt smal väg, som dessutom lutade neråt. Dom fick backa nästan hela vägen ut innan jag kunde komma förbi. Tyckte synd om dom, men är man så "dum" (menar inte dum) att man parkerar på det sättet, så förstår man ju att förr eller senare så måste man flytta på bilen. Men men. Det slutade lyckligt iaf.
När jag tagit mig ut så for jag in till byn å hämta två kompisar. Så körde jag hem till kära mor och far. Där satt vi senare och grillade korv och myste. Och med det menar jag att enbart jag grillade korv. A grillade äpple. Annars så drack vi alkoholfri Pärondryck med ciderkaraktär. De ni! Ni blev ni väl avis skulle jag tro!

Annars har det nog inte hänt så mycket mer än att brorsans låssastjej fyllde år 1maj. Så då va man hem och åt tårta å bullar å kakor! Mmmmassor gott!
Nu blev jag ju hungrig. Ska dra och steka palt, se tv och äta, och sen äta glass.

För er som vill veta så ska jag försöka hitta mig en dator med fungerande internet där nere i Frankrike, så jag kan berätta hur mycket varmare vi har det och vad som har hänt. Bilder kommer sen vi kommit hem. Och när vi ändå pratar om mat och Frankrike, kommer här ett franskt ordspråk.

Dagens ordspråk:
"Aptiten kommer medan man äter, men törsten försvinner medan man dricker."