Ugnsbakad kanelbullegröt

Jag har på en del bloggar sett dom som gör ugnsbakad gröt, men det har aldrig riktigt fallit mig in än att testa det.
I fredags visade en arbetskompis en blogg där det fanns en massa gott och nyttigt. Var först ute efter någon variant av mugcake (en kaka man sätter i en kopp och gräddar i micron) men så fanns det en hel kategori med ugnsbakad gröt. Klickade mig vidare och hittade denna gröt som lät alldeles för god för att inte testa. Och så himla god den var då! Värsta lyxfrukosten då det kändes som att man åt världens största muffins med kladdigt innehåll! Lite mycket kanel för min smak men nästa gång halverar jag bara kanelmängden. Och så ska jag försöka få en mer jämn spridning på "fyllningen". I receptet stod det att man skulle spritsa fyllningen med det ides inte jag, så allt hamnade i mitten. Nästa gång testar jag att hälla i halva smeten, och så ringla fyllningen nära kanten. På med resterande smet och så resten av fyllningen i mitten.
 
 
 
Ugnsbakad kanelbullegröt
 
1 st ägg
1 dl havregryn
1 msk stevia
2 msk kvarg
2 msk mjölk
½ tsk bakpulver
2 krm vaniljpulver
 
Blanda ihop allt och häll i en liten (tänk en portion stor) ugnsfast form.
 
Kanelfyllning
 
1 msk nötsmör (jag använde jordnötssmör)
1 msk kvarg
1-2 msk mjölk
½ msk kanel (jag tyckte det blev för mycket kanelsmak så nästa gång tar jag bara hälften av detta, ca 1 tsk)
 
Rör ihop allt till en sås. Spritsa eller klicka ut fyllningen i/på gröten.
Grädda 10-15 min i 225 grader varm ugn.
 
 
 
Klicka här för fler recept på ugnsbakad gröt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0