Utflykt

Idag tog jag och mamma med oss dom två stora flickorna och drog på utflykt. Destinationen var Luleå och färdsättet dit och hem varierade lite. Dit åkte vi tåg och hem tog vi bussen.

När vi anlände till Luleå gick vi till Mat&Prat och intog lunch tillsammans med C. Sedan gick vi ner på HM för att shoppa. Bella ville bara prova två klänningar medan Ronja skulle testa halva butiken! Ut kom dom med var sin klänning och varsin väska.

Medan Ronja gick och fick luggen klippt kollade jag och Bella efter kjolar, hittade tyvärr inga. Sedan blev det en sväng på Clas Ohlsons för att titta cykelhjälmar, ut kom dom i stället med var sitt pysselset. Avslutade med en snabb glass på busstation innan vi åkte hem.

Bella tyckte shoppingen var roligast och Ronja att åka tåg.

Cykla klunga

Ikväll var det så dags för lite cykelkurs. Vi är 4 tjejer här från byn som ska cykla Vätternrundan, inte tillsammans men träna kan man ju göra tillsammans. Så jag hörde med en tjej i Nybyns Cykelklubb om hon kunde ha en liten kurs för oss och hon lovade att hennes man skulle hjälpa oss. Så kl 18 samlades vi utanför badhuset, vi blev 7 stycken totalt! Vi 4 som ville gå "kursen", en karl till en av oss och cykelklubbsmannen och damen som höll i det hela.

Vi fick lära oss dom viktigaste tecknen. En hand upp i vädret betyder stopp. Om man pekar i backen betyder det att det är ett hål där. Och om man vinkar bakom ryggen betyder det att det är ett hinder där framme, som t.ex. en gångare, parkerad bil eller liknande.
Så fick vi veta lite om att cykla klunga, att man ska ligga ca 10-15 cm bakom den framförvarande cyklisten. Det är sjukt nära! Riktigt så nära tror jag ingen låg, inte mer än någon sekund i så fall, men vi har försökt cykla nära. En nybörjarklunga med andra ord!

Rundan idag blev Broarna Runt. Cyklade från badhuset mot Kanis, bort mot Altuna och sedan mot Nystrand och vidare mot Övre Tväråsel och slutligen tillbaka hem. Riktigt skoj att cykla tillsammans med andra! På ett sätt är det skönt att cykla själv för då har man bara sig själv att bry sig om. Men det var samtidigt skönt att cykla med andra för då måste man ta i lite mer, tänka lite mer och så får man tramptips medan man cyklar! Ben - Fot - Dra. Och vinkla upp foten i början så lär man sig lättare hur man får ut mest kraft ur benen. Dra ett djupt andetag var 10e sekund så får kroppen och benen ordentligt med syre.

En lärorik dag med andra ord! Nästa träff blir på söndag, tyvärr kan jag inte vara med då jag jobbar, samma nästa onsdag. Men förhoppningsvis kan vi träffas nästa söndag och då ska jag vara med, detsamma gäller onsdagen efter det, den 13e, för då börjar cykelklubben att cykla tillsammans. Och enligt Mats så blir dom glada om det kommer fler folk, även nybörjare.

Dagens cykeltur resulterade i 29,6km på 85 min. Snitt 2:32 min/km. Tack och bock och god natt!

Födelsedagsmiddag

I torsdags blev jag bjuden av Annika på middag på Clarys Krog här i Älvsbyn. Jag fick i födelsedagspresent av henne att vi skulle gå på CGs i Luleå och äta, men saker och ting har dragit ut på tiden och tillslut kändes det enklare att gå här på byn. Har dessutom velat testa deras mat, så det blev som två flugor i en smäll.

Vi började med att dela på en kantarelltoast till förrätt innan vi klev in på varmrätten. Vilket blev en Black Rock Grill! Har ätit det en gång för några år sen på Statt i Piteå , vilket verkligen föll mig i smaken! Och Clarys rockiga lavasten föll mig lika bra i smaken! Man får alltså in en bit oxfilé på en 450 grader varm lavasten, sen steker man köttet och dom färska grönsakerna själv! Då får man exakt rätt stekgrad på sitt kött och kocken slipper få klagomål. Till oxen var det tjocka strips, rödvinssås, beasås och örtsmör. Riktigt nice! Rekommenderar er som inte testat Black Rock Grill att göra det, ni kommer inte bli besvikna!

En annan bra grej är att så länge man inte vill äta rått kött så tar det ett tag att äta klart, så man hinner umgås med sitt sällskap och man hinner verkligen njuta av maten!

En sån där rätt nyttig dag

Ledig dag idag. Skönt fastän jag bara jobbat en dag sen förra ledigheten. Och dagen har bjudit på lite av varje. Lite sådär av en nyttiga-grejer-har-gjorts-idag-dag.
Dagen började 7:30 av att jag vaknade av mig själv. Klockan var ställd på 8:30 men se jag hade visst glömt dra ner mörkläggningsgardinen. Då vaknar man av solljuset. Rätt skönt det också i och för sig! Så då hann jag börja städa till på kylen, ta bort lite av allt krafs som sitter på kylen. Sedan hann jag se klart både The Originals och CSI innan jag hoppade i kläderna och begav mig ut. Möte på banken kl 10 för att kolla igenom mitt pensionssparande. Minst 50 vuxenpoäng på det! Ut kom jag 1,5h senare med en mapp full i papper.

Mötte upp mamma på Café Storgatan för lunch. Sedan for jag tillbaka till banken för att sätta in lite sparbössepengar och sedan iväg till mormors lägenhet för att hjälpa till att lyfta till en bokhylla.
Väl hemma igen så dammtorkade jag det sista i sovrummet, dammtorkade i vardagsrummet, duschade av blommorna, putsade vardagsrumsfönstrena och böt gardiner. Åt sedan makaroner och korv till middag framför ett avsnitt av The Following.

Sedan var det dags för dagens träning. Fick bli 30/30 intervaller till Korsträsk och tillbaka, på cykel. Cyklade i sakta mak till korsningen vid Nyfors/Kanis, där försökte jag febrilt starta tabata-timern på mobilen men den ville inte alls! Fick tillslut slå på tidtagningen i klock-appen och på så vis blev det 30/30 intervaller. 30 sek så snabbt man orkar och sedan 30 sekunder i sakta mak. När jag kom till korsträsk blev det 30sek extra vila, samma när jag kom tillbaka till Kaniskorsningen. Men då körde jag 3 extra intervaller så jag landade på 20 minuter totalt. Puh!

Nu skulle man helst vela lägga sig i soffan med något gott, men det går inte. Ska lägga mig i soffan i varje fall tills brorsan hör av sig, då ska jag dit och kolla hur man byter däck på en racercykel. Svägerskan ska få på utedäcket i stället för trainerdäcket. Tills dom hör av sig får man slappa i soffan, med något matigare än godis eller glass.

Kortfattat har jag alltså hunnit:
Städa rätt mycket
Skaffat vuxenpoäng på banken
Lunchat
Fixat i mormors lägenhet
Sett TV
Tränat
Nu slappa lite

Cykelträningen är officiellt igång

Ja, nu måste jag nog säga att cyklingen officiellt är igång! Gångstigarna håller på att sopas rena, vädret verkar ha vänt mot det varmare hållet och jag har avverkat två pass ute under helgen! Vilket innebär totalt 16mil ute sen förra torsdagen! Bara 84mil kvar innan det är dags.

Och som ni kanske ser så har min GPS/puls-klocka äntligen kommit! Beställde en för två veckor sen och den kom i torsdag. Så invigde den i helgen under mina cykelturer.
Lördagmorgon cyklade jag till Vidsel på 1:37, igår cyklade jag hem på 1:11! Men medvind och nerförs gör rätt mycket. Och mellan allt detta så har jag burit möbler och kartonger för glatta livet, så har fått min beskärda del av styrketräning i helgen också.

Lördagens cykeltur till Vidsel.

Idag har jag vilat från cykeln men gjort ett litet corepass på rasten idag. Imorgon blir det en cykeltur, frågan är bara hur långt och åt vilket håll? Borde göra intervaller men vet inte om det är enklare att göra dom inomhus och kanske på gymmets cykel än ute på min egen...

Sovmorgon, vad är det?

"Som man bäddar får man ligga" och "är huvudet dumt får kroppen lida". Just så känns det nu. Men det är helt självvalt, eller självförvållat kanske. Jobbade min sjunde arbetsdag på rad idag, vilket har inneburit att jag stigit upp mellan 6-6:30 varje dag (utom tisdag då jag fick sova till 8). Så jag hade planerat in en skön sovmorgon i morgon! Tills i em. Mina starka muskler behövs på morgonen/fm i Vidsel och då jag även hade planerat in ett cykelpass så tänkte jag att jag cyklar till Vidsel! Sparar lite soppapengar och tid då jag kan kombinera ihop förflyttning till Vidsel och träning. Så den där sovmorgonen får vackert vänta. Typ tills på söndag då kanske. Förhoppningsvis i alla fall.

Bikefit

Idag har jag varit på Cykelstället i Luleå för att göra en bikefit. Man ställer alltså in cykeln efter sin kropp, för att få den bästa cykelställningen.

Det allra första jag fick göra var att fylla i lite uppgifter om mig själv. Sedan gick vi ner till källaren och började med själva inställningen.
Fick börja med att hå catwalken för att se om man är in- eller utfota. Sen kollade han var stortåleden gick och ställde in skorna.
Sedan kollade han grenmåttet genom att mäta benen från grenen och ner. Det gör man för att få rätt höjd på sadeln. Jag fick sätta mig på och cykla, så kollade han vinkeln mellan fotleden, knät och höftkulan, man ska tydligen ha ca 30 graders vinkel. Han hade tidigare höjt sadeln men fick sänka den igen, lyckades ändå "bara" pricka in en 29 gradig vinkel. Men eftersom det såg bra ut medan jag cyklade så fick det vara okej. Jag hade tydligen en bra vinkel på foten och ankeln också då jag cyklade så det känns bra!
Näst på tur var styret. Först skulle han kolla om jag hade rätt storlek, så han mätte bredden på axlarna och det matchade mitt styre. Han trodde det skulle vara lite för stort men för en gångs skull får jag tacka mig själv för att vara bredaxlad! Det blev ju billigare så! Däremot tyckte han det var alldeles för långt fram, man ska ha en 90 gradig vinkel mellan armarna och kroppen och jag låg på 100. Han bytte ut en del på styret så det blev 2cm kortare (styret kom alltså 2cm närmare kroppen) och sänkte det även 2cm. Det blev genast bättre om jag uppnådde en 90 gradig vinkel. Däremot tyckte han att jag var väldigt rakryggad, man ska gärna ha lite lätt böjd rygg. Jag provade böja och krumma men han bara skrattade! Frågade vars i ryggen böjen ska vara och den ska vara ganska långt ner, jag lyckades bara böja övre delen av ryggen. Men det är olika från person till person och för mig är en rak rygg kanske det bästa. Har ju dessutom tränat upp kroppen och huvudet på att alltid ha rak rygg, så det är något jag är och gör omedvetet.
Till sist ställde han in sadeln, flyttade bak den lite och böjde upp den så den blev vågrät. Så skrev han ner alla mått och inställningar på protokollet.

Precis när han ska bära upp cykeln så testade han växlarna och insåg att den stora växeln inte var okej, kom på att den brukar vara svår att växla upp ibland. Så då fixade han till det och lärde mig ett litet knep, om man nästan växlar så flyttas en axel litegrann så det inte ska ta i kedjan. Bra att veta!
Sedan var det bara att betala och nu är cykeln fit for biking!

Broarna runt

Det var jobbigt att fara ut och träna på rasten idag, men jag tog mig infalla fall ut och gjorde ett bra pass. Cyklade broarna runt på precis under timmen! Nu vet jag vad för tid jag ska slå!

Räknade lite på hur länge det är kvar till Vätternrundan nu. Det är typ snart! Jättesnart!! Idag är det exakt 2 månader till start, om en halvtimme är det på minuten 2 månader! Räknade även ut att jag har 8 träningsveckor på mig att komma i form, för veckan det är räknar jag inte som träningsvecka. Om man då räknar med att hinna cykla 100mil innan det är dags, vilket är rekommendationen, ska jag måsta cykla 12,5mil per vecka! Om man då räknar bort dom 9,44mil jag skrapat ihop i veckan är det 11,32mil/vecka som gäller nu. Har ju några mil på trainern också, men har ju ingen aning om hur många. Men om jag cyklar 3 gånger i veckan, två kortare (som idag) och ett längre borde det inte vara några problem. Lyckas jag någon vecka att cykla till Luleå och tillbaka så har jag 14 mil bara där! Så jag hoppas det ska gå vägen! Lyckades ju inte riktigt med 50mil innan Vasan så ska verkligen försöka klara det här nu!

Årets premiärtur ute!

Igår efter jobbet gjorde jag mig i ordning och packade ryggsäcken. Här skulle det premiärcyklas ute! Destination: Hertsön, Luleå. En sträcka på inte mindre än 70km!

Det blåste litegrann, eller ganska mycket ändå, men det gick bra att cykla. Var bara några få gånger jag kände av vinden och då från sidan. Annars hade jag lätt medvind i princip hela vägen! Gick riktigt bra att cykla! Gick in på Ica i Antnäs för att värma upp tårna och få tillbaka känseln i dom, stod där knappt fem minuter. Innan jag nådde Hertsön var fötterna helt borta och kändes dubbelt så tjocka, både av kyla och domningar. Men det gick bra! Lite röd mellan benen men det ska nog lite ringblomssalva råda bot på. Det ska tydligen vara bra att smörja med.

Väl framme så hoppade jag i duschen medan C gick och handlade. Hem kom han med (middag och) en chokladkaka! Mums! Sen så smörjde han in benen mina med nå liniment och så slog han på Star Wars IV! Har man inte en bra karl så säg! Benen brann under hela filmen kan jag lova!

Tanken var att jag skulle cykla hem idag, men här sitter jag nu på bussen. För det första så var det snöstorm då vi vaknade, marken var helt vit! Så då slutade jag ut cyklingen hem. Men så blev det sol och all snö smälte bort igen, men eftersom benen känns lite stumma idag så fick det bli buss ändå. Bara jag får komma igång lite mer med cyklingen så ska det inte vara några problem att cykla 7mil två dagar i rad! Ska man cykla det fyrdubbla om två månader på samma dag så är det bara att pressa sig lite nu under träningen!

Världens sötaste påskkärring!

I lördags uppe i Kåbban fick vi ansvaret för Alva en stund medan Zara var och bastade med dom stora tjejerna. Först fick hon lite middag innan vi slängde upp henne i sängen så hon fick leka lite. Helt plötsligt drog hon på sig en lite hilka och då åkte sminkpennan och mobilen upp!

Älskade söta underbara unge!

Bingo

Blev informerad av mamma att mormors bingokompis var sjuk idag, så hon tyckte jag skulle följa med henne. Sagt och gjort, ringde upp mormor och hon blev så glad då jag ville följa!

För mig gick det inte alls bra, var ett nummer ifrån 2 gånger kanske. Skitbingo! Mormor lyckades vinna 120:- så då var allt i sin ordning ändå. Bingo kan ju kännas lite pensionärsvarning, men det är faktiskt rätt kul! Mormor tyckte jag skulle börja följa henne på PRO-bingon på tisdagar till hösten. Ja, vi får väl se!

Nu ska jag slänga mig ner i soffan. Blev ingen cykling idag som tänkt men det blir nog ett riktigt pass i morgon i stället. Nu ska ryggen vilas efter en hel dags sittande! Har haft skrivbordstjänst idag, hur kan folk ha det?! Sitta dagarna i ända vid ett skrivbord, min rygg skulle vara helt trasig efter bara en vecka!