Inte den gospeln jag trodde

Eftersom jag är en ganska musikintresserad person som dessutom är musikalisk, och har sjungit och spelat senjag var en liten knatte, blev jag väldigt förvånad över vad Idolproductionen har klassat som gospel. Jag anser att gospel är musik med mycket feeling i, där man helst ska vara en kör, med solist, som sjunger. Mycket stämmor och mycket gung. Dom flesta gospellåtar har även en kristlig anknytning. Så här defininerar Wikipedia.se gospel: "Gospel är en kyrklig musikgenre utvecklad i USA i vars församlingar vars flesta medlemmar var svarta. Sångerna framförs av körer, ofta vokalt..." Det är den gospel jag har lärt mig. Det står även att Elvis Presley gjorde en del gospellåtar också. Jaja, här kommer veckans låtlista:

Marie - How will I know (Whitney Houston)
Andreas - I still haven´t found what I´m looking for (U2)
Mattias - The worlds greatest (R Kelly)
Daniel - Calinfornia dreamin (The Mamas and the Papas)
Amanda - Sispicious minds (Elvis Presley)

Marie tror jag kommer göra sin låt jättebra. Det är en glad låt, uptempo. Skulle jag kalla den gospel? Nej. Men den kändes faktiskt lite Carola.

Andreas kommer göra låten som vanligt, utan känsla och gasen i botten hela tiden. Det är då definitivt ingen gospellåt, det är värsta balladen.

Mattias har också valt en passande låt, lugn, Mattias-aktig och med ett bra budskap. Ingen gospel här heller.

Daniel har valt en lite, hm, annorlunda låt, som inte heller är gospel. Lite svårt kommer det kanske bli för honom, men jag tror han fixar det.

Amanda har valt en klassiker som jag hoppas hon ska kunna bära upp. Det är ju en låt som passar hennes stil, men frågan är om hon kan göra den rättvisa, med tanke på hennes oftast falsksång. Det här är heller inget jag kallar gospel.

Efter att ha lyssnat på originalen, så kan jag ju lungt säga att inget av det här är gospel. Det som är mest likt gospel är Daniels låt, för i originalet så var det mycket körsång. Men ingen av dom andra låtarna känner jag det.

Vi får väl se hur det här går. Kommer måsta plåga mig igenom programet eftersom Carola kommer vara gästdomare.

Kommentarer
Postat av: Johnny

Nej. Du kommer att plåga dig igenom "programmet". Inte "programet". Förlåt, kunde inte hålla mig. :-)
Synd att du har svårt för Carola. Det kan ju hända att hon har något vettigt att säga idolaspiranterna efter 24 år i branschen. Det är så lätt att hata folk, men försök att se till det positiva de har att bidra med. Och det vore trist om du säger att du har svårt för Carola bara för att det är något som man ska säga om man är "cool och har en blogg".
Ha lite öppna sinnen när du ser programmet på fredag. Du kanske blir överraskad!

2007-11-14 @ 15:46:16
Postat av: Cecilia

haha, det finns många som inte gillar Carola, det har väl inget att göra med om man är cool eller inte? Hon är en speciell artist som är väldigt egen och det är väldigt lätt att irritera sig på henne, speciellt efter alla konstiga uttalanden och utspel hon har gjort!

2007-11-14 @ 18:37:29
URL: http://www.idolworld.wordpress.com
Postat av: GretaTurbo

Johnny: Lite stavfel blir det när man skriver så snabbt som jag gör! =P Skämt å sido. Det kommer naturligvis bli intressant med gästdomare, att få höra vad någon annan inom musikbranschen har att säga. Men att det blev just Carola tycker jag var mindre bra. Det är bra, sett till temat. Men jag tycker verkligen inte om den kvinnan, så är det bara. Hon är fruktansvärt divig och dryg, sånt stör jag mig på. Dessutom har hon en hel del konstiga uttalanden också. Jag hatar inte Carola, det finns nog ingen jag hatar, men jag ogillar henne starkt. Dessutom pratar hon med en tillgjord silkeslen röst = inte gillar heller.
Jag kommer säkert att bli överraskad imorgon av Carola, vad vet jag inte än. Och jag känner mig inte ett dugg cool för att jag har en blogg. Vars har du fått det ifrån? Jag har en blogg för att jag vill skriva någonstans om det programmet jag tycker bäst om i svensk TV. Att dessutom vem som helst kan läsa och kommentera det är ju bara ett plus. Dessutom är det kul att läsa vad andra skriver också om Idol, tex Idolworld. Du kankse har läst hennes Idolblogg också. Hon skriver också att hon inte gillar Carola, är det därifrån du har fått det där om att va cool för att man har en blogg? Jag säger inte att jag ogillar Carola pga min blogg, jag säger det för att jag verkligen tycker det själv. Det här är en personlig blogg, där enbart jag uttrycker mina personliga tankar om Idol.

2007-11-15 @ 17:05:37
URL: http://gretaturbo.blogg.se
Postat av: Johnny

Hej igen,

Jag kan också störa mig på att Carola sällan känns naturlig när hon pratar, men hon är ett proffs ut i fingerspetsarna. Jag läste i en annan blogg om fredagens Idol att Carola hade ett bra öga för hur man skulle röra sig på scenen och hur man skulle titta in i kameran. Idolaspiranterna har nog mycket att lära av henne. Om de gör bättre ifrån sig på scen på fredag vet ni vem de har fått det från. :-)

Men det är otroligt synd att det blir sådan hausse kring Carola. Det hade räckt med att hon coachade dem och att hon satt i juryn. Det är ett jäkla pådrag kring henne nu. Det känns trist.

Allt gott.

2007-11-16 @ 15:57:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0