Novemberkaktus

Jag och svägerskan fick för länge sen, kanske två år sen (?), var sin kaktus av min mamma. Då var den inte mer än 10 cm hög och rymdes gott och väl på min hallbyrå.
Medan den var så liten så kom det några knoppar en gång, men inte mer än så. Eftersom tiden har gått har den växt allt mer och har tillslut flyttat in till fönsterbrädan i köket. För två veckor sen då jag fyllde år hade min lite hängiga kaktus fått små rosa skott. Överallt! Den var full av blomskott! Några dagar senare slog en av blommorna ut! Den var så fin! Men så i onsdags, då såg den ut så här:


Hela kaktusen hade slagit ut! Eller nästan, för det finns fortfarande skott på den!






Visst är den vacker?!

Eller var. I fredags, två dagar senare, såg den ut så här, och nu snackar vi helt utslagen.



Men dom säger ju att dom bara blommar en kort tid, typ en gång per år. Finns visst olika kaktusar. Min är tydligen en novemberkaktus. Sen finns det en påskkaktus som ni efter namnet kan lista ut att den blommar till påsk. Sen ska det visst finnas en till sort, men vad den kallades kommer jag inte på nu.

Kommentarer
Postat av: Hanna - mamma till Elensia

Tjusigt!

2011-11-28 @ 22:14:58
URL: http://larsjos.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0