Somrigare design

Tidigt igår morse designade jag om bloggen. Hade förberett litegrann till en ny design så det gick rätt fort. Ingen avancerad historia direkt, men den kändes lite somrigare än den blå.

Gammal design.

Ny, lite somrigare design.

Lördagsgodis

Även fast man lever det nyttiga livet så måste man få något gott i sig ibland!

Den lediga dagen

Fredag idag vilket innebar veckans enda lediga dag. Och hur har den spenderats då?
Solen sken på morgonen, så jag skyndade mig iväg på affären för att handla lite för att kunna sätta igång en bröddeg. Medan den jäste satte jag mig ute i solen. In och baka ut brödet och medan det jäste försvann jag ut i solen igen. In och grädda brödet samtidigt som jag åt lunch. Sedan var solen som bortblåst, nästan. Så jag stannade inne och läste i min bibblobok.

Grötbullar! Receptet hittar ni här.

Vid 14:30 for jag iväg på gymmet. Kl 15 skulle jag träffa Jennifer där, så medan jag väntade cyklade jag och läste samtidigt. Bra kombo!
Efter träningen for vi hem till mig för en proteinshake innan vi tog en 40 minuters promenad, blev en lite förkortad version av Hälsans Stig.

Dusch, middag och lite läsning innan jag cyklade iväg till Jennifer och såg på när hon bakade mazariner. Spelade kort och såg en film, Letters to Juliet.

Nu är man hemma för att sova, upp och jobba delad tur i morgon. Hade gärna varit ledig en dag till, men men. That's life.

Grattis Pappa!

Åkte till Vidsel för att uppvakta pappsen som fyllde år idag! Grattis! Han hade redan hunnit få sin riktiga present (ett par husvagnsbackspeglar) så då hade vi med oss en extra. Eller rättare sagt fyra! Köpte lite kläder på Mim igår som tack för billånet under min semester. En kortärmad skjorta, pikétröja, tjocktröja och en kofta blev det. Allt passade, som tur var. Så nu är han inte bara snygg min far, nu blev han ju nästan trendig också! Trots nyttighetslivet vi lever nu så tog jag en tårtbit. Men är det kalas så är det, så det så! Men nu blir det inget mer på en månad. Tror faktiskt inte det kommer bli så jobbigt ändå, känns rätt bra. Hade tänkt baka go'bröd på fredag, så blir man sugen får man väl smaska på det i stället.

Warm & Fuzzie

För ett tag sen nu så vann jag en auktion på tradera med två nagellack från OPI. Det ena var Excuse Moi, det andra var det här, Warm & Fuzzie.

Fick ingen bra bild själv på den guldiga kopparfärgen, så jag hittade en bra här.

Jättefin färg, lite lagom diskret ändå tycker jag. Vad tycker ni?

En tisdag

Det blev aldrig någon cykeltur igår, vi for till Stockfors och körde nybil i stället!
När vi kom hem på byn igen så hoppade jag av hos Jennifer för lite gott kvällsfika. Nybakta grötbullar med massa smör och ost! Mumma! Tror jag får ta och baka lite grötbullar någon dag framöver, det är ju rätt så nyttigt ändå. Nyttigare än vanligt vitt bröd i alla fall. Fick med mig tre hem men fanns bara kvar två i morse, så tydligen var det någon fler som tyckte dom var goda, trots att det var gröt i dom!

Idag blev det rygg/mage pass på gymmet. Det känns att det är ett tag sen man tränade. Träningsvärken i bröstet (torsdagens pass) har nyss släppt, nu ömmar det i axlarna från igår. Lär ju känna av axlar, rygg och mage i morgon. Men det är skön värk!

Nu har jag precis kommit hem från en timmes shopping på Mim. Skulle in och köpa EN t-shirt till pappa som fyller år i morgon, ut kommer jag med två påsar! Pjuh!..
Nu blir det att se One Tree Hill tills det är dags att fara och jobba. Tycker jag förtjänar någon timme i soffan nu.

Slut på semestern

Ja, idag är första dagen på jobbet efter semestern. Smygstartade lite igår då jag jobbade frukost/lunch på hotellet. Känns som man aldrig har varit ledig samtidigt som det känns som man varit borta en halv evighet. Tur man är tillbaka i rutinerna snabbt i alla fall.

Och samtidigt som semestern tog slut så slutar man med allt det där goda söta igen. Ja, ännu en gång. Men den här gången är det verkligen på riktigt! Både jag och Joel har vägt och mätt oss, så nu ska vi vara hårda mot oss själva (eller, egentligen blir vi väl väldigt snäll mot våra kroppar). Är hyffsat taggad ändå. Blir gymmet kl 16 med Jennifer idag och efter middagen ska nog jag och Joel ut på en cykeltur. Det kommer bli bra det här!

Filmlista

Jag fick för drygt två år sen en lista på gamla filmer som en på hotellet tyckte jag skulle se. Det har tagit tid, men för några månader sen kunde jag bocka av alla filmer på listan. Utom två, för dom har jag inte lyckats på tag i.

Can't buy me love
Girls just wanna have fun
En officer och gentleman
Edward Scissorhand
Lost boys
Young guns

Dom två filmerna jag inte har fått tag i är En snut på hugget och Spanarna. Men igår när jag hade lite tjejkväll här så sa Malin att hon trodde hon hade dom två filmerna hemma. Sen skrevs det en ny lista som är säkert tre gånger så lång. Tror jag behöver en veckas semester till så jag hinner se alla dessa filmer. 13 filmer tog två år, vad ska inte dryga 30 ta då?!

Grattis Isabelle!

Grattis älskade lilla vän! Hela tre år har du hunnit bli, var tar tiden vägen egentligen?
Du är så stor och duktig tjej nu. Klok och har många roliga kommentarer.

Farmors flicka!

Ser väldigt allvarlig och uttråkad ut, men hon fick roliga presenter som hon tyckte om, även om det inte ser ut så.

Lillasyster däremot är en lätt en att få glada bilder på.

Monaco Blue

Ett annat av nagellacken från Gina Tricot.

Monaco Blue, nr 77.

Marinblått

Hittade tre nya nagellack på Gina Tricot i torsdags då vi var i Lidköping. Det här är Marina, nr 16.

Stugmys

Igår var det fredag och vi skulle åka ut till stugan. Vi skulle börja dagen med sovmorgon men av någon konstig anledning vaknar Joel 8:30, pigg som en lärka och vill att vi ska stiga upp. En av dom få gånger som jag vill och framför allt kan sova ut, då bestämmer han sig för att vara pigg och alert. Annars brukar jag få kämpa 30-60 min med att få han någorlunda vaken och "villig" att stiga upp. Nåja, han gick ner och rensade kantarellerna medan jag drog mig ett tag och sen gjorde mig redo för dagen.

Efter frukosten gick jag och Anna ner med kycklingarna till hönshuset, så nu mer bor dom där och inte i en låda i hallen. Efter att ha packat in allt i bilen som skulle med till stugan åkte vi dit. Städade upp och lärde oss hur grill och badtunna fungerade. Sedan var det bara att vänta in främmandet, två klasskompisar till Joel. Blev mycket surr, grillad älgfilé till middag, badtunnebad och ett snabbt dopp i Skagern för mig och Joel. Vid midnatt hade vi badat klart och gick in i stugan igen. Jag råkade självklart somna på soffan en timme innan alla andra bestämde sig för att lägga sig.

Steg upp vid halv 11 imorse och fixade sen till en sen frukost. Åkte sen in till Vallsjön och fick kaffe och bulla innan en av killarna åkte hem och vi tre kvarvarande åkte tillbaka till stugan. Tog det lugnt. Jag hann sova en liten middag innan vi började med middagen. Vid 21 åkte vi in till Hova där vi nu sitter på Veras Pub. Pojkarna ölar medan jag äter glass och bloggar, chaufför som man är. Vet inte vad morgondagen bjuder på än, men inte så mycket skulle jag tro. Städa upp stugan och åka tillbaka till Vallsjön igen. Se film, cykla, plocka kantareller? Ja, vi får se.

Kyckling

Anna hade sett att ett av hönsäggen höll på kläckas igår, så idag var jag så sugen på att se om det kommit ut någon liten kyckling. Och tänk, det hade det! En gul, söt liten kyckling! Helt dagsfärsk! Och så sött det låter när den piper.

Läckö Slott

Igår var vi på ännu en liten roadtrip. Dagens mål var Läckö Slott, som ligger en bit utanför Lidköping. Gick runt på slottet och kollade in alla gamla saker i Skattkammaren, såg en mycket fascinerande utställning av Lennart Nilsson som kallades "Se Livet". Han har tagit bilder på foster i olika stadier inne i livmodern! Allt från hur spermierna simmar in och tar sig in i ägget till det att barnet föds. Helt fantastiskt att det går att göra det! Jag tyckte nästan att det var det mest intressanta på hela dagen!

Vi tog även en guidad tur på slottet innan vi begav oss in till Lidköping för lite mat och shopping. Jag var faktiskt duktig och köpte enbart 3 st nagellack på Gina Tricot. Joel däremot handlade en helt ny sommargarderob tror jag! Snygg blev snyggare!

Var sedan in till Skara för att handla lite på Jula (det första Jula som öppnade) och sedan storhandling på CityGross.

Hem kom vi 10 timmar efter det att vi farit, så lite knäckta var vi allihopa. Blev te och macka till "middag" och sedan nattade vi djuren innan vi nattade oss själva vid 23-tiden.

Ursäkta kvallan på bilderna, blev nog något tokigt då jag förminskade och sparade om bilderna..

Liten roadtrip

Igår for jag, Joel och hans syster Anna på en liten roadtrip. Första stoppet blev i Forsvik vid en sluss till Göta Kanal. Där fick vi se hur båtarna åker in i slussen och töjer fast sig. Sedan stängs dom in och sen börjar slussvakterna släppa in vatten så vattennivån höjs med ca 5m! Sedan öppnar dom upp slussen framtill så båtarna kan åka vidare. Riktigt häftigt att se!

Nästa stopp blev fästningen i Karlsborg. Vi blev lite snåla och betalade aldrig in oss utan körde bara runt lite.

Därefter åkte vi till Hjo, Trästaden, och gick Strandpromenaden, åt lunch i en liten fiskbod med utsikt över Vättern, åt den berömda Hjoglassen (som jag inte tyckte var så speciell), strosade runt upp till torget och handlade billiga böcker.

Drog sedan vidare till Hem&Hobby, en stor affär med massa smått och gott, typ som Dollar$tore fast mycket mysigare och med finare grejer. Men fortfarande väldigt billigt, såklart!

När vi kom hem igen kom solen fram, så vi satt ute och mös innan vi åt middag, ute såklart! Tog sen en cykeltur som blev lite längre än vad vi först tänk. Hittade gula kantareller och smultron längs vägkanten, så vi plockade allt vi hittade. Vilket blev nästan 500g kantareller och kanske två nävar med smultron. Inte illa!
När vi kom tillbaka vid 21-tiden bytte vi om till badkläder, hoppade i båten och puttrade bort till stranden. Vi tog alla fyra ett dopp, även om vissa tog god tid på sig. Jag var, som vanligt, först i och sist upp.

Väl tillbaka sa jag och Anna godnatt till djuren; hönsen, ankorna och fåren. Sedan la vi oss i soffan och åt smultron, jordgubbar, gräddmjölk och glass medan vi såg på Macken!

En mycket innehållsrik och trevlig dag! Kvällen kändes verkligen som en riktig svensk sommarkväll! Älska semester!

PS. Så fort vi kommer hem från semestern ska jag lägga upp fler bilder här, täckningen är inget vidare så bilderna ville inte laddas upp. Tyvärr...

Sunset Sail

Målade naglarna i en diskret hudfärgad ton i morse. Och såklart fick ringfingret något lite extra!

China Glaze - Sunset Sail

Regnig dag

Dag två på semestern började med att Joels syster ringde och väckte oss 9:50. Dom skulle på soptippen en sväng, så under tiden klev vi upp och åt frukost och strosade sen runt i huset och tittade. Huset är så stort och har så många rum, så man hittar som alltid något nytt att titta på.

När dom kom tillbaka på soptippen åkte vi in till Laxå för att hämta ett skrivbord och titta oss omkring på Linne och Lump, en antik/loppis affär. Fanns mycket gammalt och fint där. När vi kom tillbaka till Vallsjön blev det sen lunch innan vi styrde kosan mot stugan vid sjön Skagern. Tyvärr regnade det, så vi kunde inte njuta av utsikten direkt. Därifrån for vi vidare mot Mariestad och hälsade på hos deras släkt en sväng innan vi åkte hem igen.

Vi flickor tog på oss stövlar och tog en promenad medan pojkarna fick sätta igång med pizzabaket. Vi hann hitta några stackars kantareller, se stora fula sniglar och halka och göra en vurpa. Pizzan smakade mycket bra! Tjejernas tur att laga mat idag, så vi funderar på att bjuda på rester! Spelade klart Monopol. Behöver väl inte säga att jag vann?! Sedan hittade vi en stor ful skalbagge ute på väggen. Efter lite efterforskningar kommer vi fram till att det var en noshornsbaggehona. Efter att ha sett den krypa omkring i burken som den nu lever i kryper och kliar det på hela kroppen.

Första semesterdagen

Igår när vi kom fram kl 6 på morgonen var det bara att gå in och hoppa bums i säng. Steg upp kl 12 och åt frukost/lunch innan vi fick en rundvandring i huset och runt gården. Sedan bar det av in till Laxå.

Där gick vi runt och kollade in alla riddargrejer, det är nämligen riddarvecka hela veckan lång. Såg folk klädda i medeltidsdräkter, medeltidsvapen, spelade "rysk roulett" med en mus och smakade på mannekängskinka. Hann inte mycket mer än fara därifrån så började regnet ösa ner, snacka tur vi hade!

På kvällen blev vi bjudna på trerätters middag! Till förrätt fick vi palsternackspuré med kokt sparris och stekt finhackad bacon, varmrätten bestod av närproducerad entrecote med gula kantareller, god sås och nypotatis i ugn. Jordgubbar med gräddmjölk och/eller glass blev det till efterrätt. Avslutar kvällen med att inleda ett parti Monopol. Mycket trevlig start på semestern måste jag säga!

Kom mina små kycklingar

Fyra kycklingar, 3-7 dagar gamla

Nattbloggar

Vi har stannat i Tönnebro (eller vad det då hette), strax söder om Söderhamn för att sova en stund. Har kämpat i över en timme nu, men det går dåligt som ni kanske förstår, annars skulle inte det här inlägget finnas.

När vi parkerat och bäddat till i bilen så låser vi bilen. Några sekunder senare går larmet då jag skulle kolla säkert att dörrarna var låsta. Fort av med det, och så låser vi bilen igen. Vad tror ni händer? Jo, larmet går igång igen. Snabbt av med det. Så testar vi att låsa dörrarna manuellt genom att trycka ner piggen i dörren. Verkar funka så vi lägger oss ner. Då hör vi hur dörrarna låser av sig själv, så Joel är snabb att låsa upp allt igen. Kommer på att det är en sensor i bilen som läser av om det är någon i bilen. Fram med instruktionsboken och börja läsa. Jo, man kan tillfälligt stänga av sensorn om man t.ex har en hund i bilen eller så, men hur mycket vi än läser så fattar vi inte hur man gör. Ska det vara så svårt att skriva enkelt och utförligt hur man gör?! Tydligen. Så i protest sover vi olåst. Tyvärr så kan ingen av oss sova, så jag vet inte hur vi ska göra. Kanske blir att fortsätta köra snart. Vi får väl se...

Semester!

Nu har äntligen semestern börjat! Och trevligt väder fick man. Tyvärr sitter man fast i bilen dom kommande 12 timmarna. Men bara vi kommer fram börjar semestern på riktigt! Som jag längtar!

Svart, vitt och silver

Satt och sökte snygga nageldesigner och hittade en som föll mig i smaken. Så förra helgen blev det till att testa att göra dom. Lite pilligt var det med att få tejpen på plats, och lite ojämnt stora blev dom svarta "tipparna", men jag är riktigt nöjd! Nästa gång jag gör den här designen ska jag måla med Depends ridgefiller som baslack för att få ett lätt skimmer på den delen av nageln som är "omålad".

Baslack från Depend.
Svart lack från China Glaze.
Vitt och silver från Kiss Nail Art.
Topplack från Seche Vite.

Ny choklad

För några veckor sedan testade jag för första gången två nya choklader, en från Marabou och en från Cloetta.

Marabous nya chokladkaka med frystorkade jordgubbsbitar i, helt okej god. Inget jag köper ofta direkt, men då tycker jag att Fazers mjölkchoklad är godare än Marabous. Ingen supernyhet heller, då jag testat denna variant något år tidigare, fast då tror jag den hette "Sommar".

Sen har vi min nya lilla älsklingschoklad, Plopp Kärlek! I stället för den traditionella Plopp-toffeen är det en toffee med smak av gelehallon och på det en vit tryffel med små hallonbitar i. Så god! Ganska så söt, men godis ska vara sött! Plopp är söt, men Plopp Kärlek är ännu sötare. Men kärlek ska ju vara sött!

Ps. Den med ett skarpt öga ser att jag har två olika magnetlack på mina naglar!

Gröna och blå pasteller

Förra helgen när jag var i Skellefteå handlade jag en hel del nya nagellack, bland annat två från Kicks egna kollektion. Lacket täcker bra med två lager och torkar relativt snabbt. Superfina sommarfärger!

Life Aquatique.

Gröna Lund.

Update: Det gröna nagellacket missfärgade naglarna massor! Dom blev helt gula! Det blåa var det inget fel på. Så hädan efter blir det att använda baslack om jag ska använda det gröna igen.

Påbörjat ny design

Ja, en ny header har just ploppat upp här. Kommer bli mer ändringar så småningon, men mer än så här pallar inte min rygg med idag, den är död efter gårdagen.

Ny header.

Gammal design.

Rensat trädgårdslandet

Igår skulle jag och mamma ta tag i hennes trädgårdsland som har invaderats av ogräs. I mängder! Hade tänkt starta rätt tidigt, men det kom en del annat i vägen. Först blev det en snabb handling. Sedan fick vi finbesök, lilla Elensia med mamma kom förbi en sväng! Mycket trevligt och uppskattat! Elensia fick leka med extramormorn (extramostern var inte alls speciellt kul), och fick lite försenade presenter och jag och mamma fick sommarfina ögonbryn. Tack så mycket! Min mormor hann även hon på besök innan vi kunde börja med landet.

Söting!

Tror klockan var runt 13 då vi började. Först grävde vi upp 12 jordgubbsplantor med inbyggt ogräs. Även rabarbern och gräslöken grävdes upp. Sedan började vi rensa bort en massa ogräs. Men vi insåg snabbt att vi mött vår överman. Så då fick ogräset möta sin överman, pappa med jordfräsen! Sedan började vi gräva upp där jordgubbsplantorna skulle planteras, la ner en markväv och täckte över den. Krattade till 3 snygga rader och täckte det med fiberduk. Sen var det bara att snitta upp duken och plantera ner plantorna igen. Från 12 till 17 plantor, inte illa va?! När jordgubbarna satt i marken var det bara att börja göra 2 nya snygga rader som skulle täckas med fiberduk, där planterades hallonbuskar. Även rabarbern och gräslöken hamnade i backen igen. Sist så grävdes en död svart vinbärsplanta upp och en ny planterades ner. Allt tog sin tid och när klockan var 22 kunde vi gå in och pusta ut.

Före. En rad av jordgubbsplantor är upplockade.

Efter. Prydliga snygga rader.

Bad ju om finväder så man skulle få lite färg på sitt bleka skinn. Det fick vi! Hur snygg brännan blev har jag inte tänkt uttala mig om.

Lite av varje-dag

Idag är en sån där bra arbetsdag då man slutar redan kl 13. Och förhoppningsvis håller det fina vädret i sig hela dagen.

Ska på Älvsbyns Marknad med Jennifer efter vi båda slutat jobba och sen ska jag dra iväg till Boden en snabbis. Har jag tur får jag sällskap med mig. Ska köpa lite bärbuskar till min kära mor, svarta vinbär och hallon. Sen styr jag kosan mot Vidsel och tillbringar några dagar där, mamma måste ju få hjälp ner med buskarna i jorden. Så ska visst jordgubbslandet rensas också. Så nu hoppas jag på finväder imorgon, kanske man får sig en lätt solbränna. Skulle inte sitta helt fel.

Nedräkning

Nu har nedräkningen inför semestern börjat på riktigt! Fem arbetsdagar står mellan mig och två veckors härlig semester. Som jag längtar! Kommer bli en semester utöver det vanliga kan jag lova! För mig alltså. Kanske en helt vanlig semester för andra, vad vet jag.

I helgen var jag och Erika på Stadsfesten i Skellefteå. Blir en uppdatering om det i morgon skulle jag tro. Måste fixa över bilderna på min dator och som en del av er kanske redan vet så startar jag knappt upp min dator längre. Men i morgon ska jag göra ett helhjärtat försök med att få in lite bilder på datorn. Känner mig även sugen på att fixa med bloggdesignen, men jag vet inte när jag riktigt ska få någon tid över till det. Eller rättare sagt, ta mig tid. För det är väl det som är största problemet egentligen. Men varför sitta och hålla datorn sällskap när man har ett riktigt sällskap att sällskapa ihop med?! Och det får avsluta dagen blogginlägg.