Kvinnor kan!

Igår när vi körde hem från stugan fick vi punka precis utanför Korsträsk. Så himla typiskt! Hade inte däcket kunnat hålla 5 km till så hade vi varit hemma. Nåja, det var bara att börja leta fram grejerna. Medan Joel stod och skruvade ner domkraften satte jag ut varningstriangeln. Hinner inte mer än tillbaka till bilen innan två bilar saktar ner och ställer sig framför oss. Säger till Joel att dom stannade säkert bara för att han går på kryckor och dom tror inte att jag klarar av att byta ett däck.
Ut kliver fyra män. Dom kommer fram till oss och så säger en av dom till Joel: Vi såg kryckorna, så vi tänkte vi skulle stanna och hjälpa till lite.
Vad var det jag sa?! En av dom äldre börjar skruva upp bilen medan en av dom yngre byter däcket. När reservdäcket nästan sitter på plats säger en av dom äldre karlarna till mig, lite skämtsamt: Nog tror vi ju att du klarar av att byta däck, men vi tänkte hjälpa till nu när det är midsommar och så.
 
 
Sånt här kan göra mig rätt irriterad. Jag är jätteglad att dom stannade och bytte åt oss, då slapp jag och kunde istället njuta av solen och av att se andra arbeta. Det jag blir irriterad på är att män i allmänhet inte tror att kvinnor klarar av sånt här. Kvinnor kan visst! Som sagt, det var skönt att slippa byta, men nog hade det känts bra att ha fått byta däcket själv. För min egen självkänsla hade det känts riktigt bra! Att kunna "stoltsera" med att jag minsann kan byta däck jag också!
Visst, nu sa dom att dom trodde jag kunde byta däck, dom ville bara vara "barmhärtiga samariter". Men samtidigt sa dom att dom såg Joel på kryckorna och att det var därför dom stannade. Inte hade dom stannat och hjälpt Joel byta däck om det var jag som stod där med kryckorna. Aldrig att dom skulle ha tänkt tanken ens!
 
Och med allt det här ville jag egentligen bara ha sagt att nästa gång ni ser en kvinna "i nöd", fråga först (snällt) om hon vill ha hjälp eller om hon klarar sig själv. Hade dom bara stannat bilen och frågat genom bildörren om vi behövde någon hjälp hade jag svarat: Nej, jag klarar det här. Men tack som frågar. Nu kom dom istället fyra stycken och praktiskt taget tog domkraften ur Joels händer. Samtidigt tog dom lite av min stolthet.
 
Jättetack för hjälpen! Men fråga mig (kvinnan) nästa gång.

Kommentarer
Postat av: Hanna - mamma till Elensia

Du har så rätt Lotta!

Sv: Jag använder mig av  :]
http://snapwidget.com/

2012-06-24 @ 11:03:59
URL: http://larsjos.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0