Fyra dagar på Cypern

Åh, så varmt och härligt vi har det här på Cypern! Igår kl 14 var det 35,5 grader i skuggan! Vill knappt veta vad det är i solen. Hörde någon säga att det var ca 30 grader i poolen, skulle gissa att det är ungefär samma temperatur i havet.

Flygresan ner till Arlanda var 25 minuter försenat. Natten på SkyCity gick förvånansvärt bra och pkanet till Cypern avgick i rätt tid. Mamma tyckte då vi såg planet från utsidan att det såg så stort ut, och det var det också! Två platsen på var sida om planet plus fyra i mitten, så vi hade två mittgångar och 8 platser per rad. Precis som i alla amerikanska filmer!

När vi kom ner på backen tog det ett tag innan vi fick alla bagage, men sedan var det bara att sätta sig på bussen. Som släppte av oss på helt fel ställe! Vi två och 6-8 st till blev strandade någonstans, vi vet inte riktigt vars. Sökte förtvivlat på hotellet, som vi har bott på en gång tidigare, men vi kände inte igen oss. Tillslut ringde en handlingskraftig kvinna till Fritidsresor. Dom hade ingen aning om var vi var, men dom skulle fixa tillbaka chauffören. Tillslut kom han och vi blev avläppta på rätt hotell. Fort packa upp, handla vatten och så ut vid poolen några timmar.

I tisdagskväll fick vi anlita killen i reception till att döda ett kryp som hade krypit in bakom en dörrlist. Jag försökte sparka ut han, men han ville inte komma ut. Så receptionskillen kom tillslut med en flaska insektsspray, sprayade o h trampade ihjäl vad det nu var.

Imorse när mamma stod och diskade undan frukosten skrek hon i högan skyn och flög x antal meter bakåt. På diskbänkskanten springer det en kackerlacka! Usch fy blää! Medan jag skulle hålla koll på han sprang mamma ner till reception. Men oturligt nog hinner han försvinna, förmodligen in under diskbänkskanten. Så kommer en modig kvinna som börjar rota runt i köksskåparna för att försöka hitta den fulingen. Vi fick insektssprayet och skulle spraya runt köket och på kackellackan om han kom fram. Vi smög runt och försökte packa klart strandväskan, då han plötsligt dyker upp på diskbänkskanten igen. Snabb som tusan var jag framme och sprayade på han! Men han kryper in under diskbänken igen. Vi packade klart, och innan vi skulle gå ner till stranden så öppnade jag diskbänksskåpet. Där ligger den fula saken på rygg och sprattlar med benen. Han fick en redig dusch till av insektssprayet. Sedan skulle den modiga kvinnan prata med städet, så dom har säkert gått igenom och förhoppningsvis sprayat lite till här. Kackellackan är borta och någon fler har vi inte sett till. Insektssprayet har vi fått behålla som tur är. Så dörrlister kommer sprayas lite nu och då.

Vi har det då bara bra. Promenerar på morgonen (ni vet den dagliga promenaden i 100 dagar),  äter frukost på balkongen, solar och badar på stranden, vilar i skuggen på eftermiddagen vid poolen. Mår gott, dricker gott, äter gott. Ja, vi har det så bra som man kan (bortsett från kackellackan då)! Har bränt oss litegrann (obligatoriskt) men inte lika farligt som vi brukar. Kanske har vi lite mer förnuft nu än vad vi brukar ha haft?

Ha det bra gott folk, på återseende!