18-mån koll och vaccin

Idag 8:30 hade vi tid för Elsas 18-månaders kontroll och första vaccinet mot mässling, påssjuka och röda hund.

Som vanligt är hon väldigt skeptisk och tillbakadragen då vi träffar nytt folk och är i en ny miljö. Så när BVC-sköterskan satte sig på golvet och la fram en griffeltavla och en krita så tog Elsa snabbt upp kritan men satt och höll i den och kollade lite suspekt på henne. Jag ritade lite och vi försökte få Elsa att börja men icket. Tillslut ritade hon ett kort streck på 3cm ungefär. Hon lyckades även ta fram Diddi som sköterskan gömde under en skål och hittade igen Bobbo som stod under ett bord. Det där med att stapla klossar på varandra var hon inte så intresserad av, men hon ställde Bobbo på en av klossarna i alla fall. Hon frågade om hon kunde 8-10 ord men jag sa att hon kan typ bara 5. Men efteråt påminde mamma mig om ett ord och sen har hon typ börjat säga pappa så egentligen skulle det ha varit 7 ord.

(null)
Den sötaste rumpan i stan!

Sen blev det dags för mätningar. 46,5cm runt huvudet, 79,5cm från topp till tå och 10440g tung! Verkar följa sina kurvor som tidigare. Sist blev det dags för stick i armen, inte ett pip från henne där hon satt i mitt knä och tittade på såpbubblorna. Mammas starka fina tjej!

Vi pratade sen lite snabbt bara om att hon förstår väldigt mycket och verkar förstå typ allt vi säger. Så det kan vara så att hon ligger lite före där och sparar på talet lite.

Såhär i efterhand inser jag att hon inte kollade om hon vet var magen, näsan och andra kroppsdelar är, tror det brukar ingå? Men vi vet att hon kan typ alla kroppsdelar och har kunnat det länge så det är nog lugnt! Nu är nästa besök först vid 3 år, hur länge som helst bort ju!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0