Skidlektion

Det tog tid men idag kunde jag äntligen inkassera min skidlektion som jag vann för två månader sen! Kl 17:00 skulle vi träffas på Kanis och vi körde igång med detsamma. Det blev mycket teknikträning och framför allt stakning. Hade tyvärr väldigt dåligt med fäste så det var lite svårt med övriga tekniker. Vet sen tidigare att man främst ska staka med magen och inte med armarna, nu vet jag hur man gör det! Förbättrade mig bra från första varvet till sista varvet, stakade dessutom uppför en hel backe! Inte dåligt! Fick även träna på frånskjut (tror det kallades så) vilket var svårt utan fäste. Ska öva på att ta ut stegen/tagen och gärna glida så långt jag kan vid varje steg. Det var skitsvårt men bara att öva, öva och åter öva! Diagonalen måste jag tänka på lite tyngdöverföring, ju mer tyngt på frånskjutsskidan desto bättre fäste.
 
Mycket tänk som hur jag sätter i staven, hur jag skjuter ifrån, var jag har tyngden, att använda magen och att sträcka på mig mellan tagen för att "vila" ryggen, teknikträna utan stavar, tänka aktivt på tekniken halva träningspasset och bara åka andra halvan osv. Hade i tanken redan lagt skidsäsongen på hyllan men jag får nog se till att ta mig ut några gånger innan säsongen faktiskt är över.
 
Har ni problem med längdskidåkningen tycker jag absolut att ni ska höra av er till Daniel för en lektion! Kanske man tar en lektion nästa vintersäsong så man har det färskt i minnet lagom till Vasan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0