Le France - Ich will komma now

Ja, så bra är jag på språk. Skitdålig. Kan svenska flytande, så det är ju då bra det. Sen kan jag någorlunda bra engelska, lite teckenspråk, ännu mindre tyska, och inge franska. Eller, nu ljög jag ju. Jag kan faktiskt hälsa, Bonschoor. (Kan inte stava, nåväl.) Jag kan till och med säga vad jag heter! Chömapäll GretaTurbo! Jag kan också räkna litegrann. 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9. Tror då jag kan säga 8 iaf. Ööh1, dööh2, tvuaa3, kätträ4, siss6, seth7, uitt8, nöff9. Oerhört bra va! 9 är ju roligast, NÖFF!!
Förhoppningsvis så sköter någon annan än jag snacket där nere, och om det vore så illa att jag var tvungen att säga nåt till en fransk så hoppas jag att dom känner till engelskan.
I varje fall så far vi imårrn. Kl 18 går bussen från skolan ner till Skavsta. Hoppar där på flyget, flyger då till flygplatsen utanför Paris. Den heter nå Bevaux-liknande. Åker sen buss till Caen, där vi ska bo. Är där från söndag till torsdag. Då åker vi samma väg hem. Fast då åker vi med tåget från Sthlm och upp till hit.

Måndag var en sådan där eldardag. Man eldar en massa stora eldar, och en massa grillvänligare eldar. Dagen kallas för Valborgsmässoafton. Vet inte varför den gör de, och jag ids inte för tillfället ta reda på det heller. Kungen fyllde i varje fall år. 61år har jag för mig, men de kan ha varit 62 åxå.
Var till Lillstrand och spelade. Sen när jag skulle hem så hade dom självklart nytänt på stora elden. Var tvungen å köra genom hela jätteovanligtstora folksamlingen, som ALLA stirrade på mig. Sen när jag väl kommi igenom där, utan att köra över någon, så kan jag inte ta mig ut. Vägen är smal, och det står bilar parkerade på båda sidorna. Där vägen svängde blev det stopp. Jag kom mig inte mellan bilarna längre. Som tur var såg jag hur två herrar passerade min bil till fots, steg in i var sin bil, och började backa ner för backen. En kurvigt smal väg, som dessutom lutade neråt. Dom fick backa nästan hela vägen ut innan jag kunde komma förbi. Tyckte synd om dom, men är man så "dum" (menar inte dum) att man parkerar på det sättet, så förstår man ju att förr eller senare så måste man flytta på bilen. Men men. Det slutade lyckligt iaf.
När jag tagit mig ut så for jag in till byn å hämta två kompisar. Så körde jag hem till kära mor och far. Där satt vi senare och grillade korv och myste. Och med det menar jag att enbart jag grillade korv. A grillade äpple. Annars så drack vi alkoholfri Pärondryck med ciderkaraktär. De ni! Ni blev ni väl avis skulle jag tro!

Annars har det nog inte hänt så mycket mer än att brorsans låssastjej fyllde år 1maj. Så då va man hem och åt tårta å bullar å kakor! Mmmmassor gott!
Nu blev jag ju hungrig. Ska dra och steka palt, se tv och äta, och sen äta glass.

För er som vill veta så ska jag försöka hitta mig en dator med fungerande internet där nere i Frankrike, så jag kan berätta hur mycket varmare vi har det och vad som har hänt. Bilder kommer sen vi kommit hem. Och när vi ändå pratar om mat och Frankrike, kommer här ett franskt ordspråk.

Dagens ordspråk:
"Aptiten kommer medan man äter, men törsten försvinner medan man dricker."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0