Ingen A-kassa

Fick ett brev hem i torsdags från A-kassan. Och gissa vad som står där? Att jag INTE har rätt till ersättning, för jag jobbar FÖR MYCKET. Jag jobbar inte heltid, hur i hela helsike kan jag jobba för mycket då?



Jag jobbar alltså i snitt 5 timmar för mycket per vecka för att kunna få ersättning. Om jag jobbar så här mycket i typ ett år, då kan dom höja min normalarbetstid och då kanske jag kan få ersättning. Eller om jag börjar jobba mindre, då sjunker min normalarbetstid och då ligger jag under 23 timmar. Då har jag rätt till ersättning igen. Hur himla sjukt är inte det här?! Jag trodde i mitt stilla sinne att så länge man jobbar deltid, alltså mindre än 100%, så hade man rätt till ersättning. Tydligen inte.
Berättade det för en kompis, och hon hade också varit med om det. SÅ SJUKT!

Det är ju inte så att jag inte överlever på min lön, det gör jag. Men ändå, principen. Tänk om jag var ensamstående med 3 barn eller så, då hade inte pengarna räckt lika länge. Tycker verkligen synd om dom som råkar ut för det här och kanske sitter i just den sitsen. Hur klarar dom det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0