Lottas köttfärssås

Hade tänkt berätta vad jag hade i mitt storkok av köttfärsås jag gjorde här för några veckor sen. Har i veckan ätit två portioner av den, och den är lika god varje gång! Hemligheten ligger i två noga utvalda kryddor, som jag tror är lite klassisk i Grekland till köttfärssås.
 
 
Men här kommer alltså en lista över alla ingredienser jag hade i (förhoppningsvis). Kommer inte ihåg mängd på allt, kanske för att jag inte mätte upp det utan bara höftade.
 
Köttfärs
Rapsolja (att steka i)
Köttbuljongtärning
Krossade tomater med vitlökssmak
Tomatpuré
Vitlök
Yoghurt (för att få den lite krämigare)
Morot
Schalottenlök
Paprika
Svamp
Kanel
Nejlika
 
Och där hade ni specialkryddorna som gör hela köttfärssåsen! Mumma säger jag bara!
Sen kan jag inte på hedersord lova att jag inte har glömt något, för det kan jag mycket väl ha gjort.
Ett tips är faktiskt att ha majs i köttfärssåsen. Jag har blandat i det en gång på jobbet, supergott verkligen! Kanske inte låter så, men det är det.

Kommentarer
Postat av: Elin

Håller med, kanel i köttfärssåsen är verkligen himelskt gott. Inspirerad av pastitsio :)

2013-05-11 @ 18:37:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0