Allergi

Jag måste säga att jag klarat mig länge, men nu gick det inte mer. Det började lite smått för en vecka sen och jag ser ett mönster i det hela. Den gemensamma nämnaren: cykling.

Förra lördagen var vi ut på en riktigt lång tur vilket innebär många timmar ute i det fria. Ett par mil innan vi kom hem började jag nysa, nös kanske fem gånger totalt. Resten av kvällen kände jag inte av det. Men söndagsmorgonen var det så pass att jag var tvungen spraya nasonex i näsan, ett sorts kortison som är bra vid allergiska besvär. Och sen var allt bra.

Tisdagkväll cyklade jag till Vidsel efter jobbet, en mycket vacker kväll. Morgonen efter var det obehag i näsan så det fick bli spray i näsan igen.

Igår var jag ut på en lite fuktig cykeltur på en timme knappt och imorse var det inte roligt. Jag nös, det kliade i näsan, jag snorade och jag blev lite svullen under ögonen, riktigt klassiska allergibesvär! Spray i näsan och en stund senare var allt bra igen.

Ska bli intressant att se hur jag mår tisdagmorgon, för jag ska upp imorgon bitti (läs måndag) och cykla broarna runt med Zara. Får nog börja spraya dagligen i näsan nu fram tills efter midsommar, för nu hjälper tydligen inte tabletterna enbart (har ätit allergitabletter dagligen sen 1 april).

Är så himla synd att jag inte kunde fortsätta med min hyposens-behandling. Bara ett knappt halvår efter jag börjat behandla mig så hade jag den bästa våren och sommaren (förra året) jag någonsin haft! Jag behövde inte ta någon medicin alls egentligen! Jag hade två kvällar på hela våren/sommaren som jag hade lite obehag i ögonen och droppade med ögondroppar och vid tre tillfällen tog jag en allergitabletter i förebyggande syfte (då jag sprang halvmaran, då jag skulle klippa gräs och en gång till som jag inte kommer ihåg varför), inget annat. Bästa allergivåren jag någonsin haft! Året före det (ett halvår innan hyposensen påbörjades) gick jag på massa allergimediciner i 2,5månader (tabletter, ögondroppar, nässpray och astmamedicin) i förebyggande syfte och då mådde jag också toppen! Men jag levde på medicinen i stället. Förra året gjorde behandlingen susen. I år är jag helt utan skydd igen men har ändå klarat mig så pass bra på bara tabletter.

Nu hoppas jag att dom till nästa höst har kommit fram med hyposensibilisering mot björk i tablettform, det är under construction tydligen. Hoppas hoppas hoppas!

Och så får vi hoppas på att jag ska klara Vätternrundan utan större allergiska problem! Får väl gå som ett allergispöke på Gekås dagen efter i stället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0