Det förbjudna

För två veckor sedan insåg jag att jag måste lägga lite band på mig själv, för att leva på socker är inte direkt bra. Det blev mycket godis och en del fika där ett tag, men så bestämde jag mig att nu är det nog!
Fyra veckor skulle det bli den här gången, uträknat att avslutas samma vecka som Vätternrundan äger rum. Idag har jag varit utan sött i två veckor. Eller nästan. Förra måndagen var jag och mamma och hälsade på en bekant och då bjöd hon på fika, så då fikade vi båda två. Men det var en bulle och två småkakor. Utöver det har jag ätit kanske tre snickers, men det har jag tillåtit mig att äta då jag cyklar längre sträckor för att få i mig snabb energi. Snickers är så mycket billigare än energigeléer, och nästan lika bra! Ger kanske inte lika mycket energi men mättar betydligt bättre.
Första veckan gick superbra! Var inte alls sugen och även fast jag var en hel helg i Umeå där det bjöds på lite fika och är ett sånt tillfälle då man gärna unnar sig lite extra så åt jag ingenting sött! Veckan som var gick bra ända tills i helgen. Fredag var jag småsugen men det var lätt hanterbart. Lördag däremot, himmel vilken jobbig em/kväll! Pepparkakorna som stod framme på jobbet doftade ljuvligt, krämen och grädden i kylskåpet skrek efter mig och jag såg nästan bakverk dansandes framför ögonen på mig! Men jag bet ihop, jobbade klart mitt skift och när jag slutade sprang jag på Coop och plockade mig lite natursnacks (några yoghurtdoppade men mest blandade nötter med smak), morötter, gurka och dip på kvarg. Så det räddade min kväll! Tror kanske jag var lite hungrig och att det var därför jag var så sugen. För gårdagen och dagen har gått hur bra som helst.
 
 
Men visst är det typiskt, att just då man  bestämt sig för att inte äta sött så börjar man googla efter en massa nya och spännande recept som ser hur smarriga som helst ut! Hittade bland annat recept som passar till jul, men hur gott lät det inte med pepparkaks-chokladbollar eller pepparkaksbiskvier?! Gaaaalet!! Hoppas dom här två återstående veckorna går snabbt så jag kanske hinner baka något gott inför resan ner till Motala och så kan jag lova att det ska tryckas en mjukglass eller två och förhoppningsvis stannar vi till på något Max så man kan testa någon av deras Lyxshake-smaker, typ den med päron! Chokladen är ju förförande god men kan va kul att smaka något annat för en gångs skull.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0