Semester! 2:a veckan del 3

Dagen efter vi hade varit upp på Trolltunga satte vi oss i bilen för att ta oss hela vägen ner till Ullared. En sträcka som i Sverige kanske hade tagit 6-7 h, men kör man i Norge får man plussa på några timmar. Så det tog väl närmare 11 h innan vi var framme, med mat- och toastopp såklart.
När vi närmade oss Ulvanstorp där jag hade bokat boende så trodde jag att Stefan hade lett mig in på fel väg (han var kartläsare för tillfället medan jag körde) men det visade sig vara helt rätt. Jag hade bara inte fattat att jag bokat rum på en liten bondgård! Oj vad vi skrattade åt det sen! Mysigt var det i alla fall, även om det låg efter en grusväg och allt. Tuppen gol utanför vårt sovrumsfönster, men som tur var så var det ingen vidare pigg tupp så vi kunde sova så länge vi ville. Inte för att det blir så länge för ett pensionärspar som vi.
 
Onsdag morgon och det var dags för en första dag på Ullared! Solen sken och vi skulle tillbringa dagen inomhus. Men det gjorde absolut ingenting, vi skulle ju titta på så mycket spännande där inne på Gekås. Vi var väl där runt 9-9:30-tiden och shoppade runt till klockan 15 ungefär. Då gick vi med grejerna till bilen och tog en snabbsväng in på en jakt- och fiskebutik som var mittemot parkeringen. Sedan lämnade Stefan mig på Gekås medan han for till Falkenberg för att bryta lite arm. Under tiden strosade jag runt inne på Gekås, pratade med mamma och kollade upp lite presenter. Vid 19:30 blev jag hämtad och vi åkte tillbaka till bondgården för att laga mat. Äntligen lite riktigt husmanskost! Spagetti och köttfärssås hade jag längtat efter sen Trolltunga! Man blir fort less på snabbmat, även om det är gott mellan varven.
 
Knäppte tydligen bara en bild inne på Gekås!
 
Torsdag blev det en halvdag på Gekås och några affärer runt omkring, sedan var vi som färdiga där. Vem hade kunnat tro det liksom?! Vi hade blivit tipsade av dom vi bodde hos om att åka och se på fästningen i Varberg, så det var precis vad vi gjorde. Fästningen låg precis bredvid vattnet, blåste rätt mycket men det gjorde ingenting. Vi strosade runt både i och utanför fästningen en stund innan vi gick till hamnen som låg precis bredvid och åt var sin kulglass. Efter det styrde vi kosan hemåt igen där vi bara låg i sängen resten av kvällen och åt godis och såg film på mobilen.
 
Fredag var det dags att börja bege oss hemåt igen. Vi packade ihop oss i bilen, sa tack och adjö till våra hyresvärdar och började köra uppåt. Vi hann inte mer än några mil, ända till Borås, innan vi stannade. Vi blev nämligen så sugna på att gå på djurparken så det var precis vad vi gjorde! Riktigt stor och fin djurpark måste jag säga! Inte för att jag varit på så många djurparker innan. Men dom hade väldigt många olika djur, vi hann se bland annat björn, varg, tiger, lejon, elefanter, giraffer och strutsar. Och mycket annat. Klappade getter och grisar gjorde vi också. När klockan närmade sig 13:30 var vi tvungen fara eftersom parkeringstiden gick ut då. Så då fortsatte vi köra norrut igen.
 
Påfågel.
 
Lejonkungen.
 
Chimpansmamma med sitt lilla barn.
 
Små och stora elefanter + några strutsar.
 
Stefans favorit, girafferna!
 
Söt liten get.
 
När det började närma sig eftermiddag och kväll så ringde Stefan till en släkting som bor en bit utanför Gävle och undrade om vi fick sova över där. Dom skulle bort på middag men det var bara att vi kom. Så där fick vi sen en rundvisning bland deras 10-tals olika rosor som dom hade i trädgården, vi pratade om vår semester och om vintern och sådär innan det blev läggdags.
Lördagmorgon fick vi frukost med bland annat hemodlade jordgubbar innan vi tackade och åkte vidare. I Sundvall stannade vi på Ikea för lunch och en supersnabb handling, i Ö-vik stannade vi för att handla färdgodis och hemma i Älvsbyn var vi igen vid 19:30-tiden. Tänk vad skönt det är att få sova hemma, i sin egen säng, efter en hel vecka borta i olika sängar och på madrasser. Hem ljuva hem! Borta bra men hemma bäst! Det är verkligen så! Men en trevlig resa hade vi allt!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0