Midsommaren 2017

Årets midsommar spenderades som många andra, nämligen i Härliga Hällsel! Jag, Stefan och mamma åkte upp torsdag kväll efter att vi slutat jobb och ätit middag. Sen vi packat in oss i stugan tog jag och Stefan en snoa på älven för att testa fiskelyckan. Bara bottennapp, inte ett nafs ens. Men så när vi var på väg tillbaka och inte var långt från land så lät jag bara rullen löpa medan han rodde. Stannade linan efter bara några meter och se på tusan, jag fick napp! Och inte var det vilken firre som helst som huggit, utan en bjässe till abborre! Närmare kilot vägde den!

Fredagen så blev det en till tur på älven men denna gången uppströms. Älven är väldigt lugn just vid stugan, den forsar och brusar ingenting så det är inga problem att ro där. Inga napp denna dag, däremot fick vi se vad vi tror var en bäver! Eller åtminstone ett jätteplask nära land och sedan ett huvud som simmade långt framför oss och sedan dök ner i vattnet igen.

Kl 16 var vi bjudna på paltmiddag hos morfars kusiner, så det blev paltkalas och att lyssna till gamla berättelser från svunna tider. Vi fick bland annat veta hur gott ekorre är, speciellt ekorrsoppa! Vad vi själv skulle tycka om saken lär vi förmodligen aldrig få veta.

Annars så tog vi det lugnt på självaste midsommaraftonen, sov middag och spelade spel och kort.

Lördag gjorde vi inte många knop. Vi drog upp båten, det var väl vår största ansträngning den dagen, men då var det rätt jobbigt också. Vi tog även lös röret som går mellan kaminen och skorstenen för att se hur det såg ut i det. Vi har nämligen haft stora problem med att det har rykt in då vi eldat, och inte så lite heller. Men då vi tagit lös röret så förstod vi varför, för det var helt igenpackat med sot och aska! Tror inte det fanns ens en liten gnutta öppning där röken kunnat ta vägen. Så vi sotade rör och torkade aska från halva stugan, och vilken sprutt det blev på elden sen på kvällen! Och ingen rök alls inomhus!

Annars så chillade vi i stugan med spel, kort, fika och godis. Hela dagen lång! Ja, en liten tupplur tog vi kanske också.

Söndag regnade det så vi åt frukost och städade ur stugan sen vi vaknat, sedan for vi in till Arvidsjaur en sväng för att köpa en blomma till gammelfasters grav. Vi var snabba, för klockan var 9 då vi for från stugan och var hemma i Älvsbyn 11:15 tror jag!

Då väntade ett besök hos Nystrands nytillkomling!

Så, midsommar 2017 har varit skön. Lugn och fridfull, bara laddat batterierna och tagit det lugnt. Perfekt start på årets semester med andra ord!