Barnmat

Redan innan Elsa föddes hade jag bestämt mig för att göra egen barnmat till henne. Jag vet att köpesmat inte är dålig mat, men det känns ändå bättre med hemlagad, då vet man exakt vad som finns i. Jag ser ändå till att alltid ha ett par burkar köpesmat hemma, ifall det skulle behövas. Fördelen med dom är att dom kan förvaras i rumstemperatur så länge dom är oöppnade. Och är man på språng länge kanske det inte funkar med bara hemlagad mat, speciellt nu under vår varma sommar så förstörs maten snabbare.

I början då hon skulle börja smaka olika smaker så gjorde jag rotsaker och grönsaker i istärningsformar. Lagom storlek på portionerna då. Så ökade jag bara på mängden tärningar eftersom. Efter ett tag testade jag lite frukt, mest päron och banan. Ville vänta med det söta tills hon åt flera olika rot- och grönsaker. Havregröt började vi tidigt med också då hon sov lite dåligt och ammade ofta nattetid, tänkte hon skulle stoppa bättre på gröt. Det gjorde hon ju såklart inte, men gröt har  alltid varit hennes favoritmat och är fortfarande! Den köper vi dock från Semper, ska testa någon dag framöver att göra egen havregrynsgröt få se vad hon tycker om det. Vi ska även här i dagarna introducera leverpastej på smörgåsrån, få se vad hon tycker om det.

(null)
Här har vi kycklinggryta med ananas, curry och couscous.

Vi började med små smakisar då hon var 4 månader. Ökade mängden sakta och då hon var 6 månader kunde vi gå över till hela portioner med mat både till lunch och middag, det var även då jag började göra riktig mat med någon form av protein (kött/fisk/fågel/ägg). Blir för det mesta köttfärssås och makaroner, kycklinggryta med potatis eller couscous och torsk med äggsås och potatis. Repertoaren är inte så stor men kryddar lite olika varje gång och än har hon inte ratat någon mat jag gjort. Inte dom få färdiga burkar jag gett henne heller. Det bådar gott inför framtiden!

Många tycker jag är så duktig som lagar hennes mat själv, men laga barnmat är ju en barnlek! I princip är det bara att slänga ner alla ingredienser i en kastrull och koka tills det är klart, ca 15min. Sen mixa med mixerstaven, hälla upp på burk och kyla ned innan det åker in i frysen. Hittade en jättebra blogg där jag gjort alla recept ifrån, kan varmt rekommendera Minimat.se!

Att egen barnmat är så mycket billigare gör absolut ingenting för en fattig småbarnsmamma! Det är bara ett plus i kanten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0