Så var graviditeten - En lista

När fick du reda på att du var gravid? 
11 maj 2017

Var bebisen planerad?
Typ ja. Eftersom vi inte visste hur svårt det skulle vara för mig att bli gravid (jag har en ägglossningsstörning och kanske har mens 3 gånger om året) så slutade jag tidigt med p-piller. Blir det så blir det tänkte vi. Och det gick ju rätt fort!

Vad heter ditt barn?
Monica ELSA Erene Sjöberg

När var du beräknad att föda?
22 december 2017

Föddes barnet på utsatt datum, om inte när?
Nej, hon kom två dagar tidigare, den 20e december.

Hur stor var barnet vid födseln?
3135g och 49,5cm.

Hur lång tid tog förlossningen?
Från första känning tills hon var ute tog det 21 timmar. Från det vi kom in på förlossningen tog det knappt 3 timmar.

Hur började din förlossning? 
Vaknade kl 3 på natten och hade molvärk i magen, typ som mensvärk. Efter ca 30min började molvärken komma och gå och då förstod jag att det var värkar (eller förvärkar, vet inte hur dom ska kännas). Sedan ökade värkarna sakta men säkert i styrka och längd.

Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt?
Vaginalt.

Hur mycket var du öppen när du kom in?
6-7 cm.

Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen?
Vet faktiskt inte, men 20-30 min skulle jag tro.

Blev det komplikationer? 
Nej, men blev sydd med 8 stygn.

Var du rädd för något?
Nä, inte direkt. Mot slutet kände jag bara att "söv ner mig och plocka ut bebisen!" Jag var rätt slut då och det gjorde så ont.

Skrek du?
Ja!

Hur många var inne i förlossningsrummet?
Jag, Stefan, en barnmorska och en undersköterska. När det började bli dags för bebis att komma ut kallade dom in en barnmorska till.

Hade du någon nära med dig?
Stefan såklart!

Tog du någon smärtlindring?
Hemma tog jag Alvedon två gånger och där lustgas, ville inte ha något annat.

Är du tillsammans med barnets pappa?
Ja!

Tog ni reda på könet?
Nej, jag ville inte. För Stefan spelade det ingen roll.

Om nej, vad trodde ni att barnet var för kön?
Stefan var från start stensäker på att det var en pojke, så han kallade henne för han första dygnet! Och undrade var snoppen var när dom visade upp henne! Jag hade ingen aning alls, det var först sista 1,5 månaderna jag började tro det var en flicka. Och det var det ju!

Hur lång tid tog det för er att bli gravida?
Ca 4-5 månader.

Hade ni bestämt vad barnet skulle heta?
Inte direkt. Vi hade ganska tidigt i graviditeten kommit på två namn, Alice och Ville. Med tiden började jag tänka om kring pojknamnet så i slutet hade vi inget pojknamn. En eller två kvällar innan hon föddes sa Stefan att om det skulle bli en flicka men inte se ut som en Alice, vad tror du om Elsa. Och det lustiga var att jag hade börjat tänka på det namnet också, men det visste han inte om. Så när hon kom funderade vi i nästan två dygn innan vi bestämde oss för Elsa. Det lutade mot det hela tiden men det tog ett tag innan vi bestämde oss helt. Mellannamnen var däremot klara för båda könen.

Hade du en svår graviditet:
Gud nej! Jag måste vara skapt för att bära barn så lätt som jag har haft det!

Mådde du illa?
Mådde lite tjyvens i ca fyra veckor (det var så vi kom på att jag var gravid) men efter det har jag mått så himla bra och inte haft några krämpor! Sista månaden ungefär hade jag halsbränna på kvällarna men i övrigt ingenting.

Kan du tänka dig att skaffa fler barn?
Absolut!

Har du fått några bristningar?
Inte under graviditeten, däremot har jag fått bristningar på brösten pga amningen.

Var du nervös inför förlossningen?
Inte det minsta. 

Hade du några cravings?
Nix, inte en enda. Åt mycket Piggelin under dom veckorna jag mådde lite dåligt, det var som det enda som kändes bra att stoppa i sig på kvällarna.

Vad gillade du för mat?
Åt precis samma mat under graviditeten som före, var inte sugen på något speciellt.

Hur reagerade du/ni när du plussade?
Vi blev jätteglada och grät inne på toan! Jag hann nästan inte ens kissa klart på stickan innan det visade positivt. Sen mös vi i soffan resten av kvällen.

När kände du första sparkarna?
I vecka 22 tror jag det var.

Bästa graviditetsminne?
Helt klart rutinultraljudet! Första rörelserna. Andra ultraljudet. Magen.

Hur långt gången var du när du förstod att du var gravid?
Vi plussade i v7, men redan veckan innan hade jag köpt testet.

Hur mycket gick du upp i vikt?
11kg.

Hur länge ammade du?
Helammar fortfarande.

Hur blev ditt hår?
Sista två månaderna blev håret så himla tjockt och fint! Det blev nästan aldrig skitigt heller så jag tvättade det betydligt mer sällan än tidigare.

Vem är barnet mest lik?
Beror på vem man frågar, men många tycker hon är lik sin pappa. Dom som känt mig sen barnsben tycker hon är lik mig när jag var liten.

Vad är det bästa med att ha barn?
Att ha en mening med livet! Hon är verkligen mitt allt!

Vad är det sämsta med att ha barn?
Eftersom hon är så himla snäll så har vi inte märkt av något dåligt än. Men jag skulle gissa att se dom sjuka och ha ont och inte kunna göra något åt det. Att man alltid kommer oroa sig oavsett ålder på barnet.

Är ditt barn döpt?
Hon blir det i slutet på april.

Hur gammal är barnet nu?
3 månader.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0