Bakkväll

Igår hade jag och min storebror syskonkväll. Efter hans deff så lovade jag han att vi skulle ta och baka någon dag. Igår var det dags.

Vi började med att handla dom ingredienser vi inte hade, och sedan drog vi ett skrov på Grillen. Det var gott! Sedan satte vi igång. Red velvet cake och makroner skulle bakas. Lite invecklade bakverk, men vi satte igång med glatt humör.

Red Velvet Cake, amerikansk tårta.


Makroner, eller macarones, franskt biskviliknande bakverk.

Vi började med tårtan. Den blev inte alls lika röd som den skulle, men oj så god den blev i slutändan! Det är något bland det godaste jag någonsin har smakat! Och Johan tyckte likaså! Mycket lyckat, och kommer definitivt bakas igen. Dock md en mycket förenklad metod, nämligen sockerkakssmet med karamellfärg i. Tror det blir minst lika gott!

Makronerna sedan då. Vi ville båda baka dom, så då blev det ju så. Men vilket gissel. Mala mandel och pudra ner i florsockret. Och i slutändan blev nog ingen av oss så faschinerade (stavning?) av dom. Var bökigt, tog tid, och var inte alls så goda som vi hoppats på. Så dom kommer jag nog med säkerhet aldrig baka igen. Men jag tycker gärna att ni ska försöka, bara för att ha gjort det.

Recept och egna bilder kommer senare. Håll utkik!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0