Träningsdjungel

Satt igårkväll och försökte googla fram en sida/sidor där dom ger tips på hur man ska lägga upp sin styrketräning. Vilka muskelgrupper passar bäst ihop att träna samma dag? Dom flesta sidor jag hittade tyckte att man skulle köra så här:

Pass 1: Rygg, biceps (underarmar)
Pass 2: Bröst. triceps, axlar
Pass 3: Ben, mage

Hittade absolut ingenstans om hur jag delar upp det om jag vill göra fyra pass. Ingenstans! Men min käre storebror har gett mig ett schema, så jag ska prova följa det ett tag.
Har ju inte tränat benen något alls nu under 5 veckors tid, förutom kardio, kondition alltså. Löpband främst, lite spinning och nu sista veckan har det blivit crosstraining. Gjorde så på prov bara för att se hur mycket man minskar i omkrets av att inte träna benstyrka. Men från den här veckan blir det att börja styrketräna benen igen, få se om måtten ökar, minskar ännu mer eller förblir detsamma.

Så här ser mitt nya träningsschema ut:

Pass 1: Bröst, biceps
Pass 2: Axlar, triceps
Pass 3: Rygg, mage
Pass 4: Ben

Självklart kommer jag fortsätta med kardioträning, men troligtvis inte i lika stor utsträckning som tidigare. Läste förut på någon sida att man helst inte ska löpträna och styrketräna samma dag, men om man gör det så är det bättre att springa före styrketräningen. Sen läste jag igår att löpträning (och annan kardioträning tror jag) försämrar styrketräningsresultaten markant! What?! Why? Men det bryr jag mig inte så hårt om. Jag äter eller dricker inga aminosyror eller andra kosttillskott, så jag tror ju inte mina muskler kommer vrålväxa ändå. Jag äter en proteinbar ibland, men det är allt. Och det är mer som mellanmål än som något annat.

Angående kardioträning. Värmer ju ALLTID upp med 10-20 minuter kardio innan jag kör styrka. Men jag kommer givetvis att lägga in enbart kardiopass mellan styrkepassen. Ska väl försöka mig på milen igen någon gång.

Kommentarer
Postat av: Anton

Man brukar springa ca 5 min före styrke passet, sen springa själva kardio passet efter styrke övningarna för att bränna så mkt fett som möjligt. (det tar ca 20/40 min innan kroppen börjar bränna fett beroende på vad man ätit och ämnesomsättningen man har.)



- Ur "effektiv Bodybuilding" av Ove Rytter

2011-11-27 @ 04:31:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0