Allergiutredningen

Igår var jag ju till Sunderbyn för att få träffa allergiläkaren och göra ett pricktest i hopp om att få en hyposensibilisering, på svenska en allergivaccination. Och det gick vägen! Till hösten, mest troligtvis i oktober, påbörjar jag behandligen. Kommer att vaccineras mot björk och mest troligtvis katt. Har mer kattvänner än hundvänner, dessutom är katter värre medan jag klarar av hundar bättre. Så det blir nog mest troligtvis så.
 
Först fick jag blåsa i en liten mojäng som mätte luftflödet. Först skulle jag blåsa ut normalt så länge som möjligt, sen skulle jag blåsa ut så snabbt som möjligt, men samtidigt hålla ut det så länge jag kunde. Jobbigt! Sedan blev jag pricktestad. Björk, katt och häst visade mest, hund lite mindre.
 
Så här såg jag ut direkt efter att testet var påbörjat.
 
Efteråt, ju större utslag desto mer allergisk är jag mot det.
1 ska alltid bli utslag medan 2 inte ska bli det. Det är testprickar för att se så det funkar.
3 är björk
4 är timotej (gräs)
5 är katt
6 är hund
7 är häst
8 och 9 vet jag inte vad det var, hade jättekonstiga namn. Skulle gissa på något sorts läkemedel, men jag vet som sagt inte, det visade ju då ingenting så.
 
Blev rätt så röd över nästan hela armen, tur det lägger sig snabbt.
 
Efter pricktestet var gjort så fick jag träffa läkaren. Han var väldigt lugn och trevlig och frågade mycket, och han tyckte absolut att jag skulle få behandling. Kan som sagt inte påbörja behandligen förän i oktober då man inte kan utsättas för pollenallergener i sprutformat samtidigt som det är fullt med pollen ute, det blir för mycket helt enkelt. I början blir det till att besöka Sunderbyn en gång i veckan i ca 7 veckor. Sedan blir det kanske varannan vecka och sedan i slutet ca var 8 vecka. Jag kommer kunna vägen mellan Älvsbyn och Sunderbyn helt utantill innan det här är över, för det kommer att ta ca 3 år! Det är det enda negativa med det här, alla timmar i bil efter den urtråkiga väg som det är till Luleå. Men det kommer ju något gott ur det, förhoppningsvis.

Kommentarer
Postat av: Johan

Du kör ju via avan när du ska till sunderbyn, då tjänar du 2 mil enkel väg.... Blir en hel del pengar då varje resa är 4 mil längre vanliga vägen

Svar: Ah, tack bro!
GretaTurbo

2013-04-16 @ 15:46:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0