Knäck

Idag har jag kokat knäck! Äntligen! Hann koka en sluring på morgonen och även en nu ikväll. Skulle egentligen göra fudge nu, men då hade jag för lite socker. Så det fick bli mer knäck.



Vårt recept på knäck är det allra enklaste! Lika delar sirap, grädde och socker. Jag brukar göra på 1dl vardera, det blir ca 40 knäck.

Hemligheten ligger i att göra små satser och koka det hårt, då går det snabbt!
Jag tycker det är bättre och enklare att göra en liten sats i en normalstor kastrull, använda termometer och låta det koka ordentligt till ca 125 grader. Det går på typ 5-10 minuter. Det blir ju bara jobbigt att koka stora satser som knappt kan koka i kastrullen för att det annars svämmar över, så ska det småputtra i en timme. Då gör jag hellre flera små satser, för det går ändå fortare än en stor.



Kommentarer
Postat av: Hannah Margreta

Åh va gott!

2016-12-07 @ 21:18:28
URL: http://nouw.com/hannahmargreta

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0