Även ögonen ljuger

Vi matas dagligen av bilder på modeller som är både smala, vältränade och ibland till och med magra. Porslinshy och inte ett veck i varken pannan eller klänningen. Jag tror ändå, eller hoppas i alla fall, att dom förstår att modellerna inte ser ut sådär jämt och att det är långt ifrån verkligheten. Dom redan smala modellerna görs i datorn ännu smalare, deras jämna hy jämnas ut ytterligare och antagligen förstorar dom även upp hår och byst på dom. Och det är denna osanna bild vi matas dagligen med om hur man bör se ut.
Jag kan förstå att man fixar till lite ljussättning, redigerar bort smutsfläckar och vissa skavanker. Men att helt förändra och förstöra en människas kropp på det sättet är inte okej! Man har ju läst om en del kändisar (ej modeller och kanske är känd för nåt annat än mode och träning) som blivit plåtade och när dom får se det färdiga resultatet undrar dom vem som är på bilderna. Att bli så pass redigerad att man inte känner igen sig själv är skrämmande!
Men som sagt, jag tror och hoppas att många vet att det vi ser på reklamskyltar och i tidningar ofta är långt ifrån verkligheten.

Men hur ska vi då tackla alla bilder på sociala medier där var och varannan lägger ut bilder på magrutor och tight gap? För dessa bilder är (oftast) inte lika välredigerade som dom på reklampelarna, utan det är ju "vanligt folk". 'Om hon ser ut sådär, varför kan inte jag det också? Hon är ju verklig, ingen modell i tidningen.' Ungefär så tror jag många tänker och ibland kanske bilder på Instagram förstör våran uppfattning mer än modellbilderna gör.


Jag ska inte sticka under stolen med att jag aldrig själv lagt ut "smalbilder" på Instagram, men då har jag oftast skrivit vad jag gjort för att se ut sådär, som på bilden här ovanför. Jag var då 11v in i ett kost- och träningsschema som jag följt rätt så strikt. Jag hade precis varit ute och sprungit vilket innebär att magmusklerna aktiverats och därmed fått lite 'pump' som det kallas på träningsspråk (musklerna sväller vid belastning och ser större ut direkt efter träning än innan). Lägg till på det att jag spänner magen det hårdaste jag kan samtidigt som jag drar in den litegrann. Vips så ser det nästan ut som att jag har början till ett sexpack! Och visst, just där och då hade jag kanske det, men jag har även förklarat hur jag tagit mig dit.

Men nu till det luriga. Även om jag ser ut sådär just då kortet togs, efter träning och medan jag spänner mig, så säger det absolut noll om hur jag ser ut dom övriga 23 timmarna och 58 minuterna den dagen. Det säger bara hur jag såg ut just då. I det ögonblicket, i just den vinkeln i det ljuset.

Nu vill jag visa er något fascinerande! För kroppen är ju fantastiskt fascinerande och helt otrolig på alla sätt och vis. Ibland både på gott och ont, men mest gott såklart! Jag tog några bilder idag efter att jag åkt skidor, hunnit stretcha och duscha. Kanske hade jag lite pump kvar i magen, kanske inte. Men efter att ha gått ner ett par kilo och känner att jag mår mycket bättre, både kroppsligt och själsligt och känner att nu har jag hittat tillbaka till den kroppen jag trivs bäst i, så ville jag kolla formen lite. Jag har lång väg kvar till formen jag hade för snart två år sen men jag är så nöjd med detta just nu!


Spännarbilder deluxe på min mage, och visst ser jag någorlunda fit ut! Men så slappnar man av och ens "rätta jag" kommer fram:


Där är den! Mitt verkliga jag. I all dess skönhet och prakt. Svullen efter en dags ätande och putande, precis som jag är van att se den.

Det här blev förmodligen mer invecklat än jag tänkt från början, men jag ska ta det kort. Vi kan inte alltid lita på det vi ser, varken på nätet via sociala medier eller på reklamstolparna. Vi visar nästan aldrig upp vår "fula" sida utan det är bara den "finaste" bilden av 20 som vi ser.
Vi kan inte se smala eller vältränade ut jämt. Varken året om eller dygnet runt. Atleter som tävlar i att visa upp sina slimmade kroppar får arbeta hårt för det och så som dom ser ut på tävling ser dom absolut inte ut jämt. Långt ifrån. Och vi kan inte tro att våra magar ska vara lika platta på kvällen som på morgonen, för på morgonen är magen tom och på kvällen är den full efter en dags ätande och den måste arbeta hårt för att ta hand om energin vi stoppar i oss.

Samma kropp, samma dag, samma tid och samma vinkel. Fascinerande hur mycket kroppen kan ändras och formas bara man spänner sig.

Kommentarer
Postat av: Anna

Tack! ❤

2016-02-18 @ 20:48:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0