Engelbrektsloppet

För drygt två veckor sen frågade jag Anna om hon skulle åka Engelbrektsloppet. Jag vet sen tidigare att Lars hade anmält sig och nu hade även Anna bestämt sig för att åka. Så slänger hon bara ur sig att jag får följa med dom om jag vill. Då började tankarna snurra och ett litet frö gro.

Jag sa redan i somras att jag skulle vilja åka Engelbrektsloppet, bara för att verkligen ha gjort alla klassikerloppen. Man kan nämligen välja om man vill åka Vasaloppet eller Engelbrektsloppet i sin klassiker. Dom allra flesta väljer Vasaloppet, dom har trots allt 15800 startplatser för själva Vasaloppet och Öppet spår har totalt 18000 startplatser vilket blir nästan 34000! Engelbrektsloppet är något mindre, både till antalet deltagare och spårlängd. Man åker "bara" 60 km, visserligen lite mer kuperat än Vasaloppet, men 30km mindre är rätt mycket. Detta till trots är det endast ca 2500 som tar sig an denna utmaning! Tänk ändå att ett så pass litet lopp får räknas in i En Svensk Klassiker! Då man ser till hur stora alla dom andra fyra loppen är!

Men för att fortsätta berätta om det lilla fröet. Tankarna snurrade och jag blev mer och mer säker på min sak. Så förra måndagen skickade jag ett sms till Anna och sa att jag mer än gärna hakade på dom ner till Norberg! Så i söndags träffades vi och bokade klart allt! Så nu har vi alla tre var sin startplats, vi har bokat flyg ner och hem igen, vi har hyrbil klart och boendet är fixat! Och vi ska hinna med att resa ner, åka loppet och resa hem på mindre än 48h! Det ni! Det kallar jag snabba puckar!

Ska bli riktigt roligt och spännande! Kanske mest spännande att se om våra skidor och stavar överlever flygtransporterna! Men vi ska försöka hitta något sorts rör vi kan stoppa in dom i. Sen ska det bli kul med loppet också förstås. Skönt att slippa samma trängsel som på Vasaloppet. Spännande att se hur spåren blir.


Såg på deras Facebooksida att dom måste dra om spåret pga snöbrist. Det kommer bli fler varv vad jag fattat (man åker annars 2 varv på en 30km bana) och dom garanterar åtminstone 52km spår. Jag håller nästan tummarna för att det inte blir fullt 60 km, då kommer jag känna mig mindre nervös. Jag har åkt så makalöst lite denna säsong att 5-8km mindre gör det betydligt säkrare för mig att orka i mål inom utsatt tid. Och dessutom blir det mindre belastning på foten som ännu bråkar med mig. Men blir det ändå 60km så hoppas jag att jag ska fixa det på dom 8h man har på sig. Man får stanna så lite som möjligt, hålla sig i rörelse även i depåerna och käka bullar och blåbärssoppa i farten liksom! Det ska nog gå bra det!

Så på söndag nästa vecka smäller det! Jag ställer in Alla Hjärtans Dag i år och åker skidor 90 mil hemifrån i stället!

Wish me luck!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen
RSS 2.0